I et klasserum er der mange elementer, man kan ændre på, for at skabe et godt, rart og inspirerende miljø.

Et elementer er hvordan der ser ud, og hvor ordentligt der er.

Det synes jeg er punkt, som er ret forsømt i den danske folkeskole. Jeg er så vild med at søge inspiration i udlandet, hvor de tænker helt andre tanker.  Se fx mit post her om inspirerende klasserum eller her om inkluderende klasserum.

Indretning af klasserum

Min 2. klasse

 

Jeg ved, at det er en KÆMPE opgave at holde orden i et lokale med 28 elever og skiftende lærere.

Jeg har gennem årene forsøgt mange metoder, og jeg synes, at jeg har fundet nogle gode løsninger der sidste par år.Arbejdsbord og læsehjørne

 

Jeg er derfor endt ud med disse syv trin til en ordentlig klasse med dukseordning.

  1. Der skal være mange om opgaven. To elever til at klare det hele er bare ikke nok. De kører sur i det og kan bruge alt for meget tid på det.
  2. Der skal være helt tydeligt formulerede opgaver. Det er ikke nok at få at vide, at man skal være duks. Men hvad skal duksen så? Og vi taler helt – præcist – ned – i – mindste – detalje! Fx: Du skal komme varmt  vand i spanden til stregen, du skal komme et dryp sæbe i, du skal komme kluden i spanden, vride den, du skal tørre bordene af (vises!) osv. osv.
  3. Der skal være en fast plan for hvem, der gør hvad og hvornår.
  4. Der skal være en SYNLIG plan, så eleverne selv kan følge med -og huske hinanden på det
  5. Der skal være faste aftaler om vikarer, når nogen er fraværende.
  6. Der skal roses rigtig meget for deres indsats. Det giver dem lyst til at forsætte og gøre sig umage.
  7. Det skal fremhæves HVORFOR, det er vigtigt, at have et pænt lokale. Eleverne skal føle sig motiverede.

Jeg startede skoleåret ud med denne dukseplan:

Dukseplan

 

Den kan du læse om her.

Alle havde en dukseopgave og hver uge rykkede alle en plads, så man  var på sin opgave i to uger og var sammen to og to med en “erfaren” og en “ny”.

Rigtig god tanke, men dårligt udført i praksis, da det er alt for bøvlet at flytte 27 navne hver uge. Desuden tørrer elefantsnot ud med tiden -og navne faldt ned. Det kan løses, men vi havde brug for noget helt nyt!

Efter et klassemøde med eleverne foreslog de selv, at de havde en fast dag, og at man ikke var på hver dag. Det ville gøre, at de gjorde sig mere umage, og var mere obs, på deres opgave -mente de.

De fik selv lov at vælge dag og opgave.

Det endte ud i denne dukseplan, som også fik et lidt opdateret look:

Dukseplan2 kopi

Dukseplan

Hver dag er der to hold, de har hver deres opgave og er alle computerdukse. Der er to elever, der er “hyggedukse”. Deres primære opgave er at skrive og holde fødselsdagstaler samt sørge for at talen bliver optaget og lagt i Skoletube.

Det er sådan en hyggelig tradition, som jeg har fra Ugeskemarevolutionen.

Hvordan holder I orden?

 

 

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.