Jeg har været meget optaget af hvordan jeg kan synliggøre det, vi arbejder med. Hvordan skaber jeg synlig læring?

Jeg startede sidste år med en kombination af læringsmål og et tapet, hvor der var stikord og eksempler på det lærte.

Det så blandt andet sådan ud:

Temaet er intertekstualitet

Her arbejder vi med intertekstualitet

 

 

Eksempler på læring

Børnene kan altid se hvad vi arbejder med

Læringsmål

Læringsmålene er synlig.

Synlig læring

Tydelig overskrift og eksempler vi laver sammen.

Jeg begyndte dog at savne et sted, hvor man kunne se det, som vi var færdige med. Når jeg pillede eksempler og mål ned, var de væk fra børnenes synsfelt -og måske bevidsthed.

Så fik vi en “vidslinje”. Altså en tidslinje med alt det, vi ved. Den kan du ser her.

Tidslinjen var flot, men papiret var for tungt og skøjtede ned fra væggen. Desuden besværliggjorde det tegne processen, at det var ét langt stykke. Jeg har brug for at kunne papiret ned og tegne løbende.

Jeg har arbejdet lidt videre med den i år, og nu ser der sådan ud i min 4. klasse:

Grafisk facilitering

Det lavede vi i september

Grafisk facilitering

Sådan så det ud i oktober

 

Det er stadigvæk ikke helt, som jeg drømmer, at det skal se ud, men vi er på vej! Jeg mangler en mere klar streg og skabelon, så det ikke bliver så kaotisk at se på. Måske handler det om at begrænse sig -kun at illustrere få ting fra måneden på ét ark.
Arkene er iøvrigt A1. Jeg opdagede hurtigt at A2 slet ikke var stort nok til at være synlig under loftet i en klasse.

MEN eleverne er vilde med det. De bruger det, og de samtaler om det. Og så kan jeg vist næsten ikke ønske mere.

Læringsmålene hænger desuden synligt i A3 i klassen.

 

 

 

 

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.