Det der med forberedelsestiden er der sagt og skrevet meget om. Der er mange opgaver, der skal løses, og der er bunker af spændende tiltag, der skal indføres: Individuelle, synlige mål! Udvikling af digital dannelse! Stykelse af nye kompetencer! Færdigheder, viden!

Jeg er i den grad fortaler for, at vi inddrager alt “det nye” og udvikler folkeskolen. OG jeg er også vild med at arbejde for, at det kan lade sig gøre med et minimum af tidsforbrug. Forberedelsestiden skal bruges til at samarbejde med kollegaer om udvikling af undervisning. Eller til selvfordybelse og inspiration.

Når jeg støder på ressourcer på nettet, der er lige til at tage med i klassen og give til eleverne er jeg ret begejstret! Og sådan er det med SmåP, som står for Små Produktioner. Det er site, der sagt med deres egne ord er:

“…en genvej til undervisning med digitale medier i alle fag. SmåP-aktiviteterne tager udgangspunkt i syv mediekompetencer og aktiviteterne kan produceres på 1 – 6 lektioner. Alle aktiviteter er selvinstruerende og henvender sig til brugere fra 10 år og opefter.”

Se en introduktionsvideo her med et fint overblik:

Siden er super let at gå til med fine ikoner, og i det hele taget er der så utroligt kompetent og gennemarbejdet.

Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.09.48

Eleverne vælger hvilken kompetence, de vil arbejde med og i hvilken sammenhæng ved at trykke på et ikon. Under ikonerne er der endda fler valgmuligheder. Nogle gange på flere levels.

Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.11.04Her har jeg fx valgt en præsentation, hvor jeg arbejder med billeder. Jeg kan så vælge tre forskellige opgaver, som alle er på level 2. 
Når man går i gang med arbejdet bliver man naturligvis i ægte 2014-ånd præsenteret for læringsmålene. Det er en god sikkerhed at have med som lærer, at man kan stå inde for hele arbejdet på sitet. Det er ikke et tilfældigt forløb hevet op af hatten. Men et målstyret og velbegrundet forløb, som endda lægger op til individuelt, differentieret elevarbejde.

Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.14.29

Her ses starten af arbejdet med skatertutorialen og målene.

 

 

 

 

 

Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.18.07 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.17.57 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.18.13 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.18.19 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.18.24 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 12.18.31

Selve arbejdet er delt op i trin, med tydelige forklaringer, små tips, flotte billeder og meningsfyldt layout.

Her ses udsnit af arbejdet med en skatertutorial.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg ville sagtens kunne lade min 4. klasse arbejde med sitet individuelt og uden hjælp. En 1. klasse ville kræve mere støtte. evt. af en venskabsklasse eller andre ældre elever.

Som lærer kan man få et nemt overblik under For undervisere.

Skærmbillede 2014-09-21 kl. 09.54.41 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 09.54.51 Skærmbillede 2014-09-21 kl. 09.54.59

Man kan vælge at sortere kompetencerne efter levels eller indskoling, mellemtrin og udskoling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere om det 21. århundredes kompetencer i mit indlæg eller hos P21. Se desuden mere om demostrationsskoleprojektet, der netop handler om IKT-kompetencer i det 21. århundrede.

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.