Guide til at tage og bruge billeder af eleverne

Du vil gerne tage billeder af undervisningen, men er i tvivl om reglerne?

Her får du det store overblik og en nem indsigt i Datatilsynets retningslinjer.

 

 

 

Situationsbilleder vs portrætbilleder

Situationsbilleder er billeder af en aktivitet:

Elever der arbejder, leger i et frikvarter, deltager i en morgensamling eller som her:
PokemonGo-jagt i Bibliotekts Have.

 

Hvor vild er #pokemongodk i bibliotekshaven? Så vild!

A post shared by Edu21dk – Josefine Jack Eiby (@edu21dk) on

 

 

Læs om da vi var på Pokemonjagt

 

Du må gerne tage situationsbilleder og -videoer uden samtykke fra eleven og tilladelse fra forældrene.

 

Det er klart, at man som elev eller forælder har lov til at sige, at man ikke vil være med, men du skal altså ikke bede om tilladelse. Det er også det, der gør sig gældende, når skoler kan tage billeder fra skolens aktiviteter til Intra og Facebook uden tilladelse.

På situationsbillederne må eleverne gerne være genkendelige, men billedet eller videoen handler om aktiviteten -og ikke et enkelt eller få børn. Det er denne regel, der gør, at du nemt kan tage og bruge billeder fra skolens hverdag.

 

Sådan skriver Datatilsynet:

 

Udgangspunktet er, at situationsbilleder kan offentliggøres uden samtykke med hjemmel i interesseafvejningsreglen i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.

 

 

Portrætbilleder kræver i modsætning til situationsbilleder samtykke og forældretilladelse.

Her kan du både læse København kommunes vejledning og på sidste side finde en tilladelse, du kan bruge, hvis du gerne vil hente tilladelse til billeder.

 

 

 

Brug af fotos

Så hvordan kan du så bruge billederne? Her kommer tre forskellige niveauer, som er de tre jeg bruger arbejdsrelateret.

Personligt, skolen og klassen:

 

Min egen skolehverdag på edu21

Her poster jeg alt mellem himmel og jord.

Billeder fra undervisningen, billeder fra min forberedelse, inspiration, tips og tricks og updates om nye indlæg på bloggen.

 

Jeg tager ofte billeder, hvor eleverne ikke er så meget i fokus. Jeg synes, det er god stil, fordi alle mennesker kan blive trætte af at blive fotograferet hele tiden.

Min primære opgave er jo undervisningen og ikke fotodokumentationen.

 

 

Og i andre situationer er en selfie virkelig på sin plads! Når man fx har fået tildelt undervisningsmiljøprisen og vundet biografbilletter.

 

 

 

Læs om da vi fik undervisningsmiljøprisen

 

 

Skolens fælles Instagram på oef.kk

Her dækker vi skolens aktiviteter så bredt som muligt.

Alt fra frikvarteret …

#fredagsfrikvarter med indskolingen på den grønne. #oefkk #skolechat

A post shared by Øster Farimagsgades Skole (@oef.kk) on

 

… til elevproduktioner:

 

 

 

Min private lærerprofil

Denne profil er lukket, netop for at undgå at forholde sig til offentlige portrætbilleder. Eleverne og forældrene får lov at følge profilen.

Jeg poster billeder fra undervisning, pointer fra emnerne vi arbejder med, teasers til næste time eller beskeder til eleverne, hvis der er noget, de skal huske.

 

Vi har også et klassehashtag, så vi kan se billeder fra klassen samlet.

 

 

 

Læs om Instagram i undervisningen

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.