Her kommer to tips i et.

  1. Sådan får du elevernes opmærksomhed
  2. Sådan dyrker du elevernes kollaboration, ansvar, reflektion og aktivitet -ja, det jeg sammen med mål har samlet til KARMA.

Jeg dinger

Jeg bruger de tibetanske bedeklokker, når jeg skal samle elevernes opmærksomhed i klassen.

Klokkerne giver en dejlig behagelig lyd, og man kan altid tilføje øvelse med at lytte så længe man kan til lyden. Hvornår slutter den? Hvor længe kan man ane den?
Det er en super opmærksomheds/koncentrationsøvelse.

Eleverne dinger

Det, at dinge på en klokke, tror jeg mange lærere kender. Det, der er særligt i min klasse er, at ALLE må dinge. Også eleverne.

Når.som.helst.

Det er med til at opbygge det generøse læringsfælleskab vi befinder os i.

Eleverne dinger på klokken for fx at:

  • tilbyde hjælp
  • forklare noget, de har forstået
  • markere at tiden er gået
  • sige noget til klassen samlet
  • arrangere en frikvarters aktivitet
  • melde sig som ekspert til en opgave

Når eleverne må dinge på klokken udvikler de blandt andet:

  • ansvarlighed
  • forståelse for at dele
  • opmærksomhed på hinanden
  • indsigt i hinandens viden og kompetencer
  • selvdiciplin
  • situationsfornemmelse
  • selvsikkerhed
  • lederskab

Fortalte jeg, at jeg er VILD med at klokken er frigivet til eleverne?

 

 

 

Og så lige det praktisk: Det kræver hjælp og kærlig støtte fra en lærer, hvis eleverne skal lære at bruge klokken. Man kan ikke bare indføre det én dag og forvente, at nu kan eleverne.

Vi har prøvet det i fire måneder, og vi øver endnu.

Elevledelse

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.