Min 4. klasse har fået en grundbog

 

Og det er dælme svært at bruge sådan en. Spørgsmålet over dem alle i første modul var: “Hvad skal man? Jeg forstår ikke hvad man skal?”

Så vi måtte starte projekt lær-at-læse-en-grundbog.

Hvordan er den bygget op? Hvor finder man de forskellige emner? Hvad er en læseside? Hvad er en opgaveside?

Mål_læse_grundbog

 

Hent din egen her.

 

faglig læsning

 

De fik alle en kopi af et opslag og til opgave at være detektiver på siden, hvor vi tegnede, satte streger og gennemgik siden med blandt andet følgende spørgsmål:

  1. Hvordan kan man nemt se, der er en opgave?
  2. Hvordan bruger man billederne?
  3. Hvordan ved jeg, hvad siden handler om?
  4. Hvad retning skal jeg læse? Fra den ene ende til den anden? Eller på kryds og tværs? Skal jeg måske bruge billederne flere gange?
  5. Hvordan skriver jeg i hæftet?

 

faglig læsning

 

 

Og ja, jeg kan altså godt blive lidt i tvivl om anvendeligheden i at bruge en grundbog. Kommer de nogensinde til at skulle bruge det uden for skolen? Slår jeg selv nogensinde op i en grundbog?

Næste del af målene må handle om at kunne finde instruktionsvideoer på Youtube eller slå op på wiki.

 

 

Se mere om læseformål

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.