Fidget spinners

Ja, fidget spinners er nok ikke gået din næse forbi.

 

Den lille dimseting, der skulle afhjælpe kropsligt urolighed og skærpe nærværet.

Oprindeligt udviklet som et værktøj til børn med uro i kroppen; og nu en kæmpe trend i alle legetøjsbutikkerne.

Og som med alt andet er der for og imod. Der er ekstremerne og middelvejen. Altså: Skal fidget spinners tillades, forbydes eller bruges med omhu?

 

Det siger mine elever

Jeg spurgte min 4. klasse, om de mente det var et legetøj eller et koncentrationsværktøj. Her er hvad de svarede:

  • Den fjerner koncentration
  • Den er både et legetøj og et koncentrationsværktøj
  • Kommer an på om man skal høre virkelig godt efter eller bare “normalt”. Lægger den væk, når jeg virkelig skal lytte
  • Nogle gange larmer de
  • Meningen er helt sikkert den giver koncentration
  • Den er sjov
  • Den hjælper på koncentration
  • Den kan fjerne koncentrationen, når man sidder og prøver på at få den til at spinne, taler om den osv.
  • Jeg bliver forstyrret af andres fidgets spinners

Altså de var ikke udpræget positive. Og havde nok selvindsigt til at sige, at den tog noget opmærksomhed. Det er også min oplevelse. Jeg har dog ikke forbudt dem (endnu?) Jeg ser lige hvordan det udvikler sig. Og så prøver jeg at holde mig selv ude af det. Altså om jeg bliver forstyrret af det -eller om jeg selv ville kunne bruge den. De skal lige have en chance for selv at mærke, hvad den gør og selv handle.

 

Hurra for fidget spinners!

Selvfølgelig er der mange fans af fidget spinners. Det mest interessante indlæg er det her:

Fidget spinners giver eleverne ejerskab

 

Og der er mange, der bruger fidget spinners og producerer dem selv:

 

 

 

 

 

Måske er du også i gang med micro:bit? Så er der inspiration at hente her.

Episode 16 – micro:bit Fidget Spinner Speed Test

 

Vil du selv i gang, så er der Thomas Perchs indlæg her:

Brug Fidget Spinneren i undervisningen

Se mere på Thomas Perchs blog

 

Overordnet har jeg set tre typer af aktivieter:

  1. Fidget spinneren som tidstager. Du skal gøre noget, så længe den spinner
  2. Fidget spinneren som “vælger“. Der hvor den lander bestemmer hvad du skal
  3. Fidget spinenren som objekt for undersøgelser i N/T og matematik. Statistik, fart og målinger.

 

Der er masser af inspiration på min nye Pinterest-opslagstavle om “trends i undervisningen”. For bottle flip, Pokemon Go og Fidget SPinners er ikke de sidste trends vi har set i undervisningen.

 

Brug Pokemon Go i undervisningen

Nej tak til fidget spinners!

Og selvfølgelig er der argumenter for at pakke fidget spinnersne væk med mellemrum:

 

 

Hør Lola tale om legetøj der skal blive hjemme:

Ny legetøjsdille skal ikke med i skolen

 

Og læse Rasmus Alenkærs modsvar her:

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.