I dansk har vi arbejdet med at finde en passende bog. Vi er gået efter fem opmærksomhedspunkter:

At vælge en passende bog kopi

Jeg har gennemgået opmærksomhedspunkterne en for en. Der er fem punkter, en for hver finger på hånden.

Med hensyn til at kende ordene har vi også vi også brugt fingrene. Når de læser første side, skal de tage en finger frem for hvert ord, de ikke kender. Hvis de har over fem fingre, når de når bunden af siden, er bogen for svær.

Fra: http://foxwellforest.blogspot.dk

En af de første lektioner havde jeg medbragt en masse sko. Jeg viste skoene og fortalte om deres formål og hvordan, de passede.

Jeg sammenlignede skoene med bøger. Der er praktiske sko, der er sko, der er svære at gå i, der er yndlingssko, man tager på igen og igen.

Her er et par eksempler på sko og bøger, der kan sammenlignes.

Festsko: fanzy, kompliceret-bog
Gummistøvler: Fakta.
Slidte klipklap: Yndlingsbogen,
Sneakers: nem, hurtig læsning.
Mandens sko: Dårlig passende bog, for svær, uinteressant
Barnets sko: Passer dårligt, for lille, for nem

Eleverne fangede det hurtigt, og talte fx om at en stor herresko var som en 9. klasses bog. Den passer ikke særligt godt.

En efterfølgende lektion lavede vi bogcafe med te, kakao, kanelsnegle og hygge. Alle skulle tage deres yndlingsbog med, fortælle om den og komme med anbefalinger. Det var så hyggeligt.

Se også hvordan vi udstiller de bøger, vi er i gang med at læse.

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.