Guide til hour of code

Fuld guide til Hour of Code

Vil du gerne være med til at “fejre” Hour of code på din skole?

Synes du også det liiige er lidt uoverskueligt, så får du det fulde overblik her.

Hour of code er delt op i flere dele. Overordnet i elevstyrede og voksenstyrede -det kan fx være lærere, pædagoger eller forældre.

Ved du ikke, hvordan du skal gribe det an, så vælg de elevstyrede, som kun kræver at du booker computere/beder eleverne om at medbringe.

 

Kom nemt i gang med programmering i folkeskolen

 

Lærerstyrede

De lærerstyrede kræver i nogle tilfælde at du printer ting ud, sætter aktiviteter i gang. Der er fulde lektionsplaner ned til mindste detalje -ja der står faktisk nogle gange hvad du skal sige til eleverne. Det er meget tilgængeligt.

Det hele er på engelsk.

Her et eksempel fra en voksenstyret time:

Hour of code guide

 

 

Her er et par eksempler fra forløbene:

1) Offline programmering med spillekort

De offlineaktiviteter fylder en del i Hour of code. Det er smart fordi så er du ikke afhængig af devices. Desuden er forståelsen af programmering super at få offline.

Til denne aktivitet bruger elever spillekort og de basale programmeringsord introduceres.

hour of code

2) Animer dit navn

Der er aktiviteter for alle aldre fra 5 år.

Se den fulde liste her: Lærerstyrede lektioner.

Elevstyrede

De elevstyrede aktiviteter er typisk guidet på skærmen, så der står hvad eleverne skal. Der er en del oversat til dansk, men der sniger sig engelsk ind hist og pist.

Fx som her i “kunstner”:hour of code kunstner
De elevstyrede aktiviteter er delt op i disse områder

  1. Kurser -med både offline og online aktiviteter. De kan også være voksenstyrede. Der er fem kurser:
    a) Kursus 1: Fra fire år. Læsning ikke nødvendig.
    b) Kursus 2: Fra 6 år. Læsning nødvendig.
    c) Kursus 3: Fra 8 år. Bygger på kursus 2.
    d) Kursus 4: Fra 10 år. Bygger på kursus 3.
    e) Acceleret kursus: Fra 10 år. En kort version af 2, 3 og 4.
  2. Små korte VPL-aktiviteter (visual programming language) med kendte figurer fra spil og film:
    a) Minecraft
    b) Star Wars
    c) Flappy bird
    d) Anna og Elsa fra Frost
    e) Angry Birds
  3. PlayLab -hvor du laver et spil
  4. Kunstner -hvor du laver flotte mønstre (er på delvis dansk og engelsk)

Se hvad andre har lavet i PlayLab og Kunstner i galleriet.

Send eleverne her: https://code.org/learn hvis du ikke udvælger en af de ovenstående direkte links.

Lav et animeret julekort

Jeg vil lige fremhæve en aktivitet for mellemtrin og udskoling, nemlig at lave et interaktivt julekort. Det er da en perfekt aktivitet til december måned.

Kortet laves i Scratch og der er en trinvis guide i højre side.

Kom i gang her.

Se andres kort her.

Diplom

Og når eleverne er færdig, skal de selvfølgelig have et diplom:

 

Tast navne ind og print her.

Mere inspiration

Og vi du have lidt mere inspiration til at komme i gang med programmering på iPads, så læs min post her.

Du kan også læse min guide fra sidste år.

En anden lærerguide til  Hour of code kan du finde her.