Alt det, der gik galt. Noget om at fejle.

Hurra for fejl?

Det her blogindlæg har været på vej mange gange.

Bloggen er jo en samling af min praksis, de gode ideer og tiltag. Jeg giver det videre, jeg synes virker og som jeg tror andre kan bruge.

Men … Der er jo også helt vildt meget, der ikke virker. Som ikke dur og som fejlede.

Vi taler hele tiden om at eleverne skal fejre fejl. Men kan voksne egentlig SELV lide det? Synes DU, det er fedt at lave en fejl? Eller mega irriterende?

Jeg øver mig meget. Både I at bruge fejl aktivt og i at finde den gode måde at fejre fejl på i skolen. Jeg kan jo ikke fortælle eleverne, at det er fedt at fejle, hvis jeg ikke helt mener det. Hvis jeg fx synes det er irriterende, når de gør noget forkert, eller hvis jeg ikke hylder deres fejl.

Hvordan hylder man elev, der har stavet et ord forkert? Regnet en opgave forkert? Man kan rose den for processen. Men hvis den også er forkert? Så skal man måske rose dem for at prøve? Og hvordan får man dem til at bruge forsøget, der endte det forkerte sted. Og er det ikke bare nogle gange rigtig ufedt at fejle?

Det er rigtigt, at fejl kan føre til en bedre vej, men ofte kan det føles bedre at lave ting rigtigt første gang -og være nemmere.

 

Mine fejl

Jeg har masser af fejl og kuldsejlede projekter.

Her får du tre af historierne, som alle er lidt i samme genre. Det handler om at smække noget op på væggen, der aldrig bliver til mere. Kender du det?

I ægte hurra for fejl-ånd får du min læring med.

 

Fejl 1:

Vi øvede os i sammenhængende skrift. Alle elever skulle som bevis på at de nu havde lært det/var blevet bedre skrive deres navn og skære det ud med Scan N cut.

Skide god ide.

Jeg fik bare aldrig fulgt op på det. Og væggen endte med kun at have de få navne vi lavede i første omgang.

 

IMG_9667

 

Hvilket jo egentlig er lidt synd for de elever, da havde øvet helt vildt.

Det at hente maskinen, sætte eleverne i gang med den og mest af alt at hjælpe dem gennem menuerne så det blev rigtig udskæring. Aaaaalt for besværligt.

Læring:

Sørg for at du ikke er den eneste ekspert på et digitalt værktøj. Du skal have flere hjælpere i klassen. Eller hurtigt lære et par elever at bruge det, så du ikke skal være med alle 28 gange eleverne skal gennem det.

 

Fejl 2:

Lavede super fin dørpynt til skolestart. “Den bruger vi da til at vise noget”, tænkte jeg. Dette “noget” fortabte sig i det uvisse. Og dørpynt på en skole holder altså ikke mere end et par måneder. Så er det slidt af.

Velkommen i fjerde!

Læring:

“Noget” er ret løs betegnelse -og bliver sjældent til noget. 😉  (Men nogle gang kan det blive fantastisk). Definer det mere tydeligt. Og ting på døre blive slidt.

 

Fejl 3:

Jeg ville så gerne have en tidslinje over årets gang og projekter. En linje, hvor man kan se det, vi har lært og arbejdet med. Jeg har prøvet flere gange. (Og jeg giver nok ikke op endnu). Men for dælen, hvor er det svært. Det er svært at få tid til, det er svært at organisere. Og helt konkret, er det svært at nå i højden. For tidslinjen har i begge forsøg hængt lige under loftet, så der endnu var plads på væggene til de aktuelle mål.

 

I det første forsøg satte jeg bare målene op, jeg alligevel havde lavet:

Læs mere her om “vidslinjen”.

 

I andet forsøg tegnede jeg lidt hver måned:

Årets mål med synlig læring

 

Læring:

Giv eleverne ansvaret for det, der skal op. Lav en liste med de ansvarlige hver måned. Det kan fx lægges i understøttende undervisning, at en håndfuld elever skal lave en opsamling på måneden, der gik.

Sæt en dato for hvornår det skal op.