Vi har haft et forløb med mål omkring det at skrive fiktionstekster.
Målene kan ses her.

Målene har kredset sig om handlingsbroen på forskellige af Blooms niveauer.

Blooms taksonomi

Altså både at vide hvad handlingsboren er, at kunne forklare handlingsbroen og at kunne skrive ud fra den.

Jeg er vild med refleksioner i et hæfte og forsøger at få det integreret mere og mere -i alle fag. Det er en måde at få synliggjort elevernes læring for dem selv.

En måde at spice hæftet op på er at gøre det “interaktivt”. Det vil sige, at lave små ting, der kan åbnes, foldes ud og lignende. Jeg finder meget inspiration på Pinterest.

Se fx en masse interactive notebooks her.

Skærmbillede 2014-11-19 kl. 10.57.48

 

Til min 4. klasse har jeg givet dem handlingsbroen fra Gyldendal. Du kan finde den her: Handlingsbroen.

Den klippede vi lidt, så vi kunne få seks flapper svarende til hvert punkt. Eleverne skrev en overskrift/et stikord på flappen, som kunne hjælpe dem til at huske, hvad det gik ud på.Handlingsbroen

 

Inde under flapperne skrev de en kort forklaring til hvert punkt.

IMG_9383 IMG_9384

 

Nu har alle elever en mulighed for at gå tilbage, når de er i tvivl om den lange handlingsbro og de forskellige elementer.

Alle elever har som afslutning på forløbet skrevet en fortælling efter den lange handlingsbro på deres blog.

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.