Når vi i højere grad vil styrke en bred vifte af kompetencer, gælder det  om at skabe et læringsrum, hvor der er plads til forskellige aktivitets, samarbejds- og kommunikationsformer.

Det kræver i mine øjne en noget anden indretning end det klasseværelse de fleste kender fra deres egen skoletid.

Der er naturligvis en del krav til det digitale udstyr, men i dette indlæg skal det handle om de rent fysiske rammer i form af møbler og indretning.

Nedenstående er et par blandede bud på, hvordan man kan indrette sit klasselokale, så det er et læringsrum, der lægger op til aktivitet- og elevcentreret undervisning. Et læringsrum med høj grad af inklusion og differentiering. Et læringsrum, hvor der er plads til, at eleverne arbejder i forskellige zoner og bliver drevet af deres motivation.

Jeg er selv i gang med processen. At gå fra et helt almindeligt klasseværelse til et inkluderende og differentieret rum med vægt på det 21. århundrede.
Se galleriet fra min 3. klasse.

Foto fra: http://processofliving.com/2013/01/23/21st-century-classroom-design/

Foto fra: http://theinnovativeeducator.blogspot.dk/2011/08/three-radical-ideas-to-reform-education.html

Foto fra: http://designapplause.com/2012/izzy-and-baker-college-rethink-classroom/28730/

 

Foto fra: http://www.jan-soelberg.dk/Modeller.htm

 

 

 

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.