Skal folkeskolen have 3D printere?

Ja da!

Og det skal de ikke fordi eleverne skal lære at bruge en 3D printer isoleret set. Det skal de ikke fordi eleverne skal uddannes i at 3D-printe.
Når eleverne rammer arbejdsmarkedet om 10-20 år er den printer og teknik, de stifter bekendtskab med i dag DYBT forældet. De kan ikke bruge det rent praktiske til noget. Netop dette er ret væsentlig at huske, når vi formulerer læringsmål og prioriterer, hvad eleverne skal lære. Færdigheder er ikke meget værd, hvis de er knyttet til en tidsafgrænset teknik. Færdigheder kan dog være kompetencegivende og udviklende.

Når jeg gerne vil introducere mine elever til 3D-print er det mere en tanke om, at eleverne skal udvikler “21. århundrede kompetencer”. Kompetencer, som de får brug for i deres liv. Kompetencer, som er med til at skabe nye jobs, nye ideer og udvikle verden.

I forhold til 3D-print er det kollaboration, innovation, entrepenørskab og kreativitet, der er i spil. Med 3D-print er der kort fra ide til produkt, og jeg vil gerne give eleverne en lyst til at skabe samt en forståelse af, at de besidder mulighederne for at sætte deres præg på verden. At de besidder kompetencerne til at være ophavsmand til en sej ide, et gennemtænkt produkt.

 

IMG_8858 IMG_8859 IMG_8860 IMG_8861

 

 

 

 

 

 

 

 

Og hvordan ser det så ud? Det første lille stykke 3D-printede plastic?

…det ser så godt ud!

Jeg er helt solgt. Ja, ja, om kigger vi tilbage og griner, men lige nu, er denne lille snoede vase noget af en milepæl!

Det er skolens første 3D-print. Det er elevernes første 3D-print. Ja, det er mit første 3D-print.

Nøj, jeg synes, den er fin. Og ladet med så meget værdi og symbolik i forhold til, hvor jeg gerne ser, at folkeskolen arbejder sig hen.

Min praktiske erfaring er endnu begrænset, hvad angår 3D-print, så jeg kan ikke komme med mange erfaring -endnu!

Vi har valgt at købe XYZprinting da Vinci 1.0 printer. Det er en billig 3D-printer, som ikke er super præcis, men den er god nok til formålet.
Den kan i Danmark købes hos Hippomini, som er værd at kende, hvis man vil følge med på edtech-fronten.

Update: januar 2017. Vi kører med Ultimaker nu, da daVinci 1.0 var en meget tidlig udgave. Billig og fin til en start, men en anelse svær selv at køre service på.

Og sådan så det ud, da printeren startede for aller første gang på Øster Farimagsgades Skole.

 

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.