Interaktiv julekalender til klassen

Julekalender til klassen

Opdateret 23. november 2016

Gratis matematikjulekalender

Her kommer tre gratis muligheder for en matematikkalender til indskolingen/tidligt mellemtrin.

MV-Nordic har to julekalendre med problemløsende opgaver, der sætter flere matematikkompetencer i spil.

 

Det skal du bruge:

  • 20 poser – eller konvolutter, en kasse, eller andet som du synes, brevene skal gemmes i dag for dag.
  • Evt. 30 stearinlys – fx juletræslys, jf. opgave 1.
  • Opgaverne (udfordringerne)  – breve fra Pi til hver skoledag i december.
  • Printark til nogle af opgaverne

Og her til mellemtrin:

 

På Emu ligger der en samling julematematik: http://www.emu.dk/modul/julematematik

Med blandt andet:

Julekalenderen til matematik

 

 

Interaktiv julekalenderCFU har også lavet en matematikjulekalender for indskolingen/tidligt mellemtrin.

Se den her.

 

 

Lav selv en julekalender

Ovenstående julekalender fra CFU er jo sådan set bare en PowerPoint og derfor har de også lavet en skabelon, du selv kan udfylde -eller lade eleverne udfylde.

Læs mere om de interaktive julekalendre her.

Interaktiv julekalender

Hvis du får lidt fart på, kan du selv være kreativ og kaste dig ud i en interaktiv julekalender til smartboardet med skolestuen.dk

Der er en udførlig vejledning.

 

Interaktiv julekalender til klassen

 

Vil du bruge skoleblogs, har de også en kalenderskabelon, jeg selv har brugt til min klasse i 2013. Der lavede eleverne indholdet til deres venskabsklasse, der var 0. klasse.

 

Julekalender med Skoletube/blogs

 

Du kan også lade eleverne fylde indhold på kalenderen som en overraskelse til forældrene. Det ville de elske.

 

Matematikfessor

Har du adgang til matematikfessor er der også en masse julerelaterede opgaver og en julekaldender.

Få det fulde overblik her.

Der er både en julekalender, julebanko og nogle julespørgsmål til print

matematik julekalender

 

Et eksempel på et spørgsmål:

“JuleFessor læser en bog for sin lille nevø. Den handler om nisse-trillingerne Mille, Nanna og Stella.
Nisserne er tilsammen 150 år.
Hver elev spiser 3 pebernødder.
Hvor gammel er Mille?”

Det interessante er, at man kan bruge lidt tid på at arbejde med faglig læsning. Hvad bliver der spurgt om? Hvilke oplysninger skal jeg bruge? Hvilke ord er centrale?