Vi har om areal i min 4. klasse.

Det har vi sådan set haft før, men vi skal i gang med rumfang af kuber og areal af trekanter, så der er brug for en repetition.

Det vigtigste er, at de forstår at areal er rækker og kolonner. Et areal på 12 cm2 kan fx være en række med 4 cm2, der er der tre gange.

De skal kunne tegne gangestykker som rektangler.

 

 

Derfor har vi nu lavet en relativ gangetabel, hvor hver felt ar svarende til det rigtige areal.

Jeg troede, det var en lille, fiks opgave. Det endte med at tage fire lektioner og være ret bøvlet. Men bøvlet på den gode måde.

 

 

Eleverne havde nogle rigtig gode overvejelser undervejs. De fik mere styr på areal og de lavede systemer til nemt at tegne en tabels areal.

 

 

Nogle elever byggede også tabellerne i centicubes.

Her er det 7-tabellen.

 

 

Noget af det jeg elsker aller mest ved, åbne opgaver og eksperimenterende undervisning er at man kan følge elevernes motivation. Når de får erkendelser og gør opdagelser er der plads til det. For de skal ikke nå side 27 i grundbogen.

 

Et par elever satte sig derfor for at lave 0,5-tabellen.

Jeg er vild med det.

 

 

Vil de se mere til mulighederne med gangetabellen, så se her: http://www.thechalkface.net/resources/true_scale_multiplication_grid.pdf

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.