I min 5. klasse arbejder vi med litteratursamtaler.

Elevledelse og litteraturarbejde

Jeg her meget fokus på elevledelse. Det kan du blandt andet læse om her: Karma i klassen. Derfor er det også væsentligt for mig, at jeg sætter eleverne i spil. Lader dem kom på banen.

Jeg træner dem i at være selvkørende, selvstyrende og selvmotiverende.

Det er ikke det samme som at de ER selvkørende, selvstyrende og selvmotiverende. De er på vej. Og de er sørme godt på vej!

En måde at få eleverne mere på banen er at give dem indflydelse og medbestemmelse. Inden for rimelighedens grænser kan de faktisk bestemme og styre mange ting selv.

Jeg har derfor ikke givet hele klassen én fælles roman, de skal læse. Jeg har sagt: “I skal lære Bent Haller at kende. Her er tre bøger. Vælg den, I vil læse!”

Tror du det giver motivation?

Tjek! I DEN grad. De var ellevilde for at vælge og komme i gang. Og jeg solgte selvfølgelig alle bøger så godt jeg kunne. Med stor indlevelse.

Her er et lille view på de tre bøger, som selvfølgelig også kom ud på klassens Instagram.

En video slået op af Edu21dk (@edu21dk) den

litteratursamtaler

Når de læser deres bøger i små bogklubber, skal de stille spørgsmål til det læste til hinanden.

De skal bruge disse fem typer af spørgsmål.
Jeg har lavet en lille forklaringsvideo, du også kan bruge til at vise for eleverne.

 

 

 

 

 

Og her er en video fra Edu21 på Facebook, hvor jeg også fortæller lidt:

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.