Fra kreativitet til entreprenørskab

Jeg er meget interesseret i at fremme afstanden fra gode ideer til udlevelse. Folkeskolen i det 21. århundrede skal ikke kun arbejde kreativt med at få gode ideer og tegne skitser, nej vi skal også der hen, hvor eleverne kan skabe og udføre deres gode ideer.

21. århundredes kompetencer

De fire K’er – En del af det 21. århundredes kompetencer

 

 

Læs om mere om de fire K’er

Det skal vi, fordi afstanden efterhånden ER ret lille. Der er sket så stor udvikling, hvad angår maskiner og apparater, at det at lave simple ting som at designe t-shirts, printe klistermærker og lave nøgleringe vha. 3D-print er tilgængeligt for alle og enhver for under 4000 kr.

Jeg er selv opvokset med, at selve produktionsfasen er ude for rækkevide. Jeg kunne godt få gode ideer, men selve det at blive entreprenør og ende med et færdigt produkt i hånden var slet ikke på tale. Den del af processen kunne man sætte nogle “rigtig” folk til.

Jeg er stadigvæk farvet af den opfattelse at selve produktionen ikke er for menig mand, og jeg gør mig umage for at give mine elever en langt mere åben indstilling: “Meget er muligt, og du kan godt ende med den gode ide, det sjove produkt eller den unikke løsning.”

Praktisk -kom i gang

Rent praktisk kan det gøre en stor forskel at have produkter i klasselokalet/på skolen som kan synliggøre og producere elevernes ideer på få timer. På Øster Farimagsgades Skole er vi småt i gang med at opbygge noget, vi kan kalde starten på et FabLab. Altså et “fabrikationslaboratorium”.

Vi har to 3D printere (billigere fås det vist ikke), jeg har skrevet en anelse om det her.

Jeg har i den seneste tid leget lidt med Tinkercad -uden elever. Jeg er helt sikker på, at jeg sagtens kan kaste min 2. og 4. klasse ud i at designe med Tinkercad og printe på vores da Vinci XYZ. Mere om det, når jeg er nået dertil.

 

Se vores Tinkercadprojekt her

 

Tinkercad er 3D-tegneprogram, hvor du bygger med klodser. Det er altså lige så nemt, som at bygge med lego -bare på skærmen. Det svære kan være at lære at bygge i forskellige planer og lag, men til en start er det ret simpelt.

Der er en masse fine lektioner, der guider dig (og eleverne!) igennem de forskellige funktioner og træner op til at kunne skabe selv.

Her kan du set et eksempel på en lille lektion, jeg laver. Bevægelserne hakker lidt og figurerne er lidt svære at styre, da jeg kører screen cast. Det gør det normalt ikke.

Filerne kan gemmes i forskellige formater, blandt andet .stl som nok er det mest brugte, og som også bruges til da Vinci printeren.

Skærmbillede 2014-11-12 kl. 13.11.29

KIE-modellen

Jeg vil helt klart anbefale folk, der vil arbejde med kreativitet, innovation og entrprenørskab at kigge på KIE-modellen.

KIE-modellen er en model for hvordan man kan arbejde med undervisning, der omfavner både det kreative, det innovative og entreprenørskabet.

Innovativ undervisning

www.kie-modellen.dk

 

 

Kommentarer

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.