Åååååh, hvor mange lærere drømmer om at give eleverne en opgave, sende dem afsted -og så bare se dem mylre ud, gå i gang med det samme, arbejde hele tiden og komme glade og produktive tilbage efter sessionen. Altså at de arbejder selvstændigt.

Vi opdager os selv gang på gang irettesætte, guide, bebrejde, opmuntre og kæmpe for at holde elverne på sporet. Hvordan kan det være, at vi 25 gange skal sige, at de ikke skal løbe på gangen, men læse opgaven? For vi har jo lige talt om det i går!

Jeg har en strategi i min klasse, som var noget af en øjenåbner, da det gik op for mig…

Jeg skal ikke opdrage eleverne, når de gør noget forkert.

Jeg skal opdrage dem, når de gør det rigtigt.

Og hvad betyder det så? Jo, det betyder, at jeg ikke får en længerevarende effekt ved at irettesætte eleverne, når de løber på gangen. Jeg får ikke selvstændige elever ved at bede dem om at gå i gang og koncentrere sig.
Jeg får bare slukket ildebrande! Jeg får stoppet det værste uro, men jeg får ikke startet en proces, hvor det ikke sker igen. Desværre!

Mange lærere (og forældre!) har hørt sig selv sige: “Nu har jeg sagt den 25 gange, hvorfor forstår du det ikke!?”
Måske skal vi spørge tilbage: “Nu har du sagt det 25 gange, hvorfor forstår du ikke, at det ikke virker?!”

1126726_35506942

Når vi skal have elever til at udvise selvstændig adfærd i forhold til at gå i gang med det samme, arbejde med opgaven og koncentrere sig, så skal vi lære dem det, når der ikke skal slukkes ildebrande. Vi skal lære dem det, når de er glade, fokuserede og i overskud. Vi skal lære dem det, når de godt kan.

Og hvad betyder det så?

Jo, det betyder, at eleverne PRÆCIS skal vide, hvad du vil have dem til -og HVORDAN? De skal træne og øve sig, guides frem og have tydeliggjort, hvordan det ser ud, lyder og føles, når de gør det rigtige.

Og så skal du som lærer tage én ting ad gangen! Du skal ikke både forvente, at de kan gå i gang med det samme, arbejde hele tiden, bevæge sig stille i klassen, pakke hurtigt sammen og lignende. Du må starte med ÉT mål. Fx “at gå i gang med det samme”. Så er det DET mål I øver, og ikke de øvrige. Derfor skal du også slappe af og lukke øjnene for, at de øvrige mål ikke lykkes.

Læs om de ti skridt til selvstændighed, for at se HVORDAN du guider eleverne til at kunne gå i gang med det samme, arbejde hele tiden eller andre mål.

 

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.