Træn samarbejde, rollefordeling, diskussion og gruppedynamik. Se her, hvordan jeg gjorde.

Forleden gav jeg mine elever en opgave: 1414861_51130807

“I er 9 mennesker styrtet ned på en øde ø.

Der kommer en lille båd forbi.
Der er plads til at blive reddet fire.

Hvem skal reddes?”

Skal det være:

  • krigsveteranen på 50 år?
  • den verdensberømte overlæge, som er enlig far til 3 børn
  • botanikeren med kendskab til alverdens planter. Er enlig mor til to børn hjemme
  • nobelprismodtageren i fysik og kemi
  • teenage-super-idolet (Fx: Justin Bieber, Christopher)
  • den kriminelle på prøveløsladelse
  • eleven fra *din klasse*
  • den multimillionære
  • den super kreative, praktiske og opfindsomme 16-årige spejder

Opgaven handler i første omgang om at afgøre, hvilke principper, man vil bruge for udvælgelse. Der efter handler det om at blive enige.

Men aller vigtigst handler opgaven om at gøre børnene bevidste om deres roller.

Hvordan agerer de? Trækker de sig, råber de, vender de ryggen til, skaber de en leder, har de en ordstyrer, bruger de flertallet osv.

Brug tid på evaluering og refleksion efterfølgende. Bed fx eleverne om at skrive et par linjer om deres egen rolle.

 

Ps. Du kan selvfølgelig ændre lidt på antallet og personerne, så det passer til din klasse, antallet og klasstrinnet.

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.