Du kender sikkert escape rooms. Det at skulle løse udfordringer og opgaver, for at få låse op.
Det kan være svært lige at have en forladt bygning til at lave et escape room med klassen, så i undervisningen må vi gøre noget andet:
- Lave en breakoutbox
- Lave et digitalt escape room
Og så er der selvfølgelig muligheden for at kombinere de to, så nogle opgaver løses på skærmen og andre fysisk i rummet.
En breakoutbox er i alt sin simpelhed en kasse med en lås på der åbnes med en kode.
Du kan bruge det i alle fag og er slet ikke begrænset til matematik. Pointen er bare, at du har opgaver med svarmuligheder og hver svarmulighed har tildelt en kode.
Så kan spørgsmålene jo handle om alt fra anden verdenskrig til H.C. Andersen.
En rigtig klassisk breakoutbox-opgaver er sådan en her, hvor man har en lås med tre cifre og der skal løses en matematisk, logisk opgave ud fra forskellige opgaver:
Men stop lige …
Breakoutbox handler ikke om, at du skal tyndslide din forberedelsestid og producere opgaver i et væk.
Du skal sætte eleverne til at producere opgaver. Det er dem der skal lære noget, det er dem, der skal være aktive.
Den tankegang kan du læse mere om her: https://edu21.dk/derfor-skal-du-ikke-lave-opgave-elevernes-fidget-spinner/
Og hvis I er helt på bar bund, så tjek lige Hanne Due Bak ud. Hun har lavet et helt site med opgaver til breakoutboxes. Det er så cool.
https://www.breakoutbox.dk/forside
Hvis du skal arbejde med digitale escape room, så har jeg lavet et helt gratis forløb til dig hos Alinea Sofskolen.
Læs mere om det her: