guide escape room

Guide til digitalt escape room med instruktion

OBS: Sofaskolen er desværre lukket.

Escape room er et kæmpe hit. Det går ud på, at man skal løse nogle opgaver, for at få en kode, der låser næste rum eller kiste op.

Det kan både laves fysisk i klassen med hængelåse eller online med opgaver, der er låst med kode.

Man kan som lærer vælge at lave et escape room til eleverne, men jer der kender mig ved, at jeg er KÆMPE fortaler for, at eleverne producerer. Det er jo dem, der skal lære. Det kan du læse mere om her.

Men hvordan hjælper man eleverne i gang med et escape room?

Det hjælper jeg med her.

I får det hele:

  • forløb
  • videoinstruktion
  • eksempler
  • teknisk hjælp
  • både til Google og Microsoft

Hele forløbet ligger, så eleverne kan lave det med minimal lærerhjælp. De kan lave det hver for sig eller i makkerpar. Det færdige escape room kan de dele med deres kammerater, som skal løse det.

Vi har lavet forløb til:

Grundforløbet er det samme, men det er forskellige ideer og hjælp til eleverne i forhold til at konstruere opgaver, der passer til fagene.

Alle forløb er gratis og kræver blot unilogin.

Se forløbene her: https://sofaskolen.alinea.dk/?query=escape

Det vigtigste for et godt escape room er at have en god sammenhængende fortælling og gøre sig umage med opsætningen af opgaverne.

Jeg gennemgår hvordan man opbygger escape roomet.

Selve forløbet laver eleverne i Google Forms eller Microsoft OneNote (Brug desktop, altså app til computer. Windows eller Apple)

Vælg dit escape room-forløb her og del til eleverne.