Oplev mit inkluderende læringsrum på kursus

Stedet var Louisiana Museum og manden, der kiggede skiftevis på bjerget af sten og på mig var min skoleleder.

“Josefine, det ligner altså noget fra dit klasselokale!”

Det sagde han. Med et glimt i øjet.

Jeg kiggede på bunken af sten i Olafur Eliassons værk Riverbed. “Høh høh.” Jeg kunne ikke lade være at smile smigret.

Jeg er faktisk stadigvæk lidt i tvivl den dag i dag:

Mente min skoleleder, at det der foregik i min klasse var et kunstværk værdigt?

Eller mente han, at det der foregik var lige så alternativt, eksperimenterende og uforståeligt som en bunke sten? 😆

Jeg har vist aldrig haft stenbunker i mit klasselokale.

Men jeg har haft så meget andet. Fx:

-blomservaser

-lyskæder

-fatboys

-sofaer

-billedrammer

-runde borde

-gulvtæpper

-hjemmesko

👉 Hvordan får du plads, spørger folk.

Det er meget nemt. Der er tre ting, jeg generelt skærer ned på antallet af i klassen:

-overflødige ting, som skoletasker (dem bruger vi jo aldrig i timen)

-borde og stole (gulvet og madrasser er nogle gange bedre)

-elever (fordi hele skolen er til rådighed)

Men måske talte min leder slet ikke om min indretning, måske mente han mere det, der foregik: Elever i gang med forskellige ting på samme tidspunkt. Elever på vej til oplæg i Odense. Elever på Pokemonjagt. Elever med telefoner, robotter og dippedutter.

Elever uden faste pladser og elever med ansvarsopgaver. Elever med mere ledelse og en lærer med mindre plads i centrum. Elever med forskelige krav og en lærer med mindre “Nej”.

Hvis du synes at ovenstående er spændende, så har jeg en ret unik mulighed for at alle kan få et indblik i mit inkluderende læringsrum. Uden sten.

Jeg holder nemlig kursus med Rasmus Broe på Københavns Professionshøjskole CFU den 1/11 kl. 9-15.

Søg din leder og tilmeld dig her: