Læringsmål!
Hotteste emne de seneste par år. Det kan diskuteres længe hvordan og hvorledes, hvor vigtigt, med eller uden tegn, på klasseniveau eller individuelt?
Se eksempler på læringsmål
Dette indlæg kommer til at handle om noget helt andet. Nemlig DINE mål som lærer.
Har du sat dig selv nogle læringsmål for skoleåret?
Ved dine elever hvad dine mål er?
Der er to vigtigt pointer:
1)
Der er så meget power i selv at være lærende som lærer.
Det giver mig en stor indsigt i elevernes arbejde og proces, at jeg selv har noget, jeg øver mig på. At jeg selv ser, hvordan det er at have læringsmål og arbejde i retning af dem. Så ser jeg nemlig det, der er svært, det der skrider, det der udfordrer.
Du kender sikkert at sidde på et kursus og opdage,hvor træt du er kl. 14. Det giver ret stor indsigt i det “at lære”, når man selv er lærende.
2)
Der er så meget power i at eleverne ser, at du er lærende.
Det er der fordi, eleverne kan se dit engagement og din investering i klassen. Du sidder ikke bag en skærm og styrer slagets gang. Du er med på gulvet.
Du viser vejen og sætter linjen: “Vi har noget, vi øver os på, og jeg er med.”
Det giver også eleverne et tydeligt billede af hvor du vil hen. Hvad din ambition med klassen og læringen er.
Der er fx stor forskel på om dine mål er:
-at holde oplæg ved tavlen hver dag
eller
-at give tid til at en elev holde oplæg ved tavlen hver dag.
Mine mål har været i tråd med min ambition om et mere elevledet klasserum.
Her kan du se mine mål: