Kropsbevidsthed og anatomi i uge sex

Uge sex

I denne uge har vi uge sex på fjerde årgang.

Vi har arbejdet med kropsbevidsthed i går, hvordan vi påvirker hinanden i forhold til hvad, der er rigtigt og forkert.

Vores fokus er et få pillet pinligheden ud og stoppet ærligheden ind.

I dag har vi haft en anatomilektion, hvor vi først har forsøgt at tegne anatomiske tegninger af kønsorganerne.

Hvad ved eleverne i grunden om hvordan vagina og penis ser ud? Hvad er der inden i? At der er en klitoris? Hvad pungen er?

Efterfølgende viste jeg dem et par anatomiske korrekte tegninger -nøje udvalgt fra Google.

 

Og så husker vi lige at det hedder kønsben og kønslæber! Det der med “skam” det hører en anden tid til.

Og så har NRK denne MEGA seje pubertets-serien. Jeg kan ikke anbefale den nok:

 

 

 

Pst! Der er danske undertekster.

 

 

 

Et sjovt fact, der er godt at give dem er, at fostre frem til de er 12 uger har et ens kønsorgan, der mest minder om en klitoris. Det udvikler sig så til klitoris/skede og penis/testikler.

 

 

Det synes de altid er ret spændende og afvæbende for pinligheder.

 

 

Og er du selv lidt i tvivl om hvordan klitoris ser ud? Så læs her.

 

Sy kønsorganer

Efter anatomikurset syede vi kønsorganer, og det var SÅ fint. Virkelig roligt, hyggeligt og enkelt. Voksne er meget mere bange for det end børn. Og vi hørte lige pludselig sætninger som:

  • Hov, du mangler lige en kønslæbe!
  • Kan du hjælpe mig med at lave klunkerne?
  • Nu skal vi sy fisser.
  • Aij, jeg vil godt have den lidt større.
  • Er den ikke lidt spids?
  • De er ikke lige store, men det er de heller ikke i virkeligheden.
  • Jeg binder en stor knude på tråden, så er det spidsen af klitoris

Pist væk med kropsforskrækkelse og uvidenhed om basale anatomiske egenskaber ved kroppen. Og frem med klog viden og indsigt.

Og de var så stolte af deres dukker, at mange ville have dem med hjem. Vi valgte dog at udstille dem på biblioteket.

 

 

Se mit forløb om grænser