Velkommen til en eftermiddag med fokus på det inkluderende læringsmiljø.
Jeg glæder mig meget til at møde jer!
Fokus: Blive skarpe på din rolle i det inkluderende læringsmiljø og motivationsfaktorer.
Perspektivark
Det her ark er helt genialt til skabe et tydeligt sprog om ønsker, forandringer og fokus.
Du kan både udfylde arket som status, hvor er vi nu, og som den ønskede situation; altså hvor vi gerne vil hen.
Du kan selv vælge perspektivet. Er det fx dig selv, et team, en leder, en elev, en gruppe eller forældre?
Eksempler på ting, du kan skrive:
Ser: Hvad ser personen? Hvad er der omkring personen? Hvad ser personen andre gøre?
Siger: Hvad siger personen? Hvilket indhold er der i det? Hvilken stemning er der i det?
Gør: Hvad gør personen? Hvad er de væsentligste handlinger?
Føler: Hvad føler personen? Hvordan er det at være personen i situationen?
Hører: Hvad hører personen? Hvordan er lydbilledet? Hvad bliver der sagt?
Tænker: Hvad tænker personen? Om situationen? Om sig selv? Om andre?
Timeåbner
Hvad kan fange alle elever fra starten? Hvad kan alle elever svare på fra starten?
- Vælg et fag
- Vælg et emne
- Vælg spørgsmål du kan stille
- Vælg undersøgende/åbne opgaver du kan give
Kendetegnet ved timeåbnere er, at de får alle elever med fra starten.
Tænk over, at du gerne vil:
- vække nysgerrighed
- få alle til at føle sig som en succes
- skabe glæde
- arbejde elevcentreret
- starte en samtale
- stille spørgsmål du ikke nødvendigvis kender svaret på.
Her får du et eksempel:
Traditionelt set starter et emne eller en time med en opgave. Fx. “Beregn gennemsnittet”.
Fremfor at tjekke om eleverne kan beregne gennemsnit, vil du hellere have eleverne til at engagere sig i opgaven og mærke, at de er gode nok og at de har evnerne til at deltage -uanset faglige niveau.
Slides:
En kort præsentation
Jeg er Josefine Jack Eiby og jeg er optaget af nærmest alt der kan gøre det sjovt og inspirerende at gå i skole.
Jeg deler mine ideer og tanker her på www.edu21.dk og på www.instagram.com/edu21dk
Her kan I se et lille glimt ind i et af mine mange klasselokaler. Jeg har været meget nysgerrig på indretning, og hvad det gør ved elevernes læring at afprøve forskellige opstillinger.
Jeg er meget optaget af det elevledet klasserum. Det kan du se et lille eksempel på her:
Jeg arbejder også meget med åbne opgaver og undersøgende undervisning. Undervisning, hvor jeg giver flere spørgsmål end svar.
Undervisning, hvor det er eleverne der er aktive, og jeg hjælper undervejs.