Hvad og hvem er edu21 egentlig?

Damen bag edu21.dk

edu21 josefine

Nogle gange får jeg mails med en ordlyd a la: “Har I hos Edu21 kendskab til dit og dat?”

Jeg smiler altid. Der er desværre ikke noget “I” i Edu21. Der kun et “mig”. Det er “bare” mig.

Josefine Jack Eiby. Nogle kalder mig Edu21-damen. Det bliver jeg altid glad over. Det synes jeg er ret sødt. Især, hvis folk møder mig tilfældigt og kommer over og siger hej. Jeg bliver vildt stolt og ydmyg over, at der overhovedet er nogen, der følger med.

Og for at være helt tydelig: Der er ikke noget “bare” i at være lærer.

lærerblog Josefine Jack Eiby

At være lærer er det sejeste og fedeste job. Både meget alsidigt, meget givende og meget krævende.

Jeg er til daglig lærer på Øster Farimagsgades Skole. Der har jeg været lærer i 13 år. Jeg er uddannet i dansk, matematik, kristendom og madkundskab og underviser primært i indskolingen og på mellemtrinnet. Jeg er ret nysgerrig, optaget af prøve nye ting og vil gerne gøre noget andet end det vi plejer eller det, de fleste gør. Det påvirker klart mit arbejdsliv.

josefine jack eiby

Da jeg ikke skulle være tømrer

Jeg har “altid” vidst, jeg ville være lærer. Siden jeg selv gik i skole. Især én oplevelse med en veninde gjorde en forskel.

Hør fortællingen om hvorfor jeg blev lærer her:

At være lærer er IKKE et kald for mig. Det er heller ikke et lønarbejde. Det er min egen lille iværksættervirksomhed. Ja, jeg er ansat i Københavns kommune og får løn, men jeg anser mit arbejde som en minivirksomhed. Jeg er chefen og har taget ansvaret. Det lyder måske skørt, men det er sådan, jeg bevarer glæden og gnisten. For mig er et kald noget man brænder ud af. Og et lønarbejde ikke givende nok.

Og så er jeg jo faktisk også rigtig selvstændig én dag om ugen. Hver mandag arbejder jeg med mine egne projekter. Jeg laver fx workshops om skoleudvikling, underviser lærere i Office365 og skriver blogindlæg.

Edu-hvaffor-noget?

Nogle gange spørger folk mig hvad edu21 betyder. Det kan jeg godt forstå. Det er jo ikke alle, det lige giver mening for. Det giver mening for mig, da jeg begyndte at søge inspiration til min lille lærervirksomhed på engelsk. Jeg læste om education, edtech, 21st century education, educational games, flipped learning, whole brain teaching, student-led classroom, inclusive classroom og meget mere.

Jeg blev meget hurtigt optaget af at blive mere klar på hvad undervisning i det 21. århundrede egentlig er. Så jeg dykkede især ned i læring i det 21. århundrede. Der af navnet “education 21”. Og kort og nemt: edu21.

Jeg tror på, at lærere skal “walk the talk”. Gøre det, vi beder eleverne om og være et forbillede. Blandt andet derfor sørger jeg for at udvikle mig, pleje mine professionelle netværk og bruge hele verden.

læring i det 21 århundrede

Det gør jeg ved at deltage i forskellige projekter og engagere mig i forskellige netværk og kurser, der kan være med til at styrke mig. Det er ikke min læreruddannelse, der har gjort mig til en dygtig lærer. Det er alt det arbejde, jeg lægger i det.

Noget af det, jeg har gang i, kan du ser her:

Jeg er rollemodel og ambassadør for DigiPippi.

Jeg er Microsoft Innovative Educator Expert.

Jeg har tidligere deltaget i IT-rådgivningsgruppen 2.0.

Jeg er uddannet meningsdanner på Tænketankens Ceveas meningsdanneruddannelse.

Jeg er uddannet læringsvejviser.

Jeg skriver på Folkeskolen.dk

Jeg opstartede #skolepral

Bloggens historie

Jeg startede ideen om bloggen, da jeg var på barsel i 2012/13. Jeg opdagede den utrolige skoleverden på Pinterest. Jeg fik så mange ideer, at jeg var nødt til at skrive dem ned, for at holde styr på dem. Og sådan var bloggen født.

Det første lille indlæg kom på den 20. marts 2014 og handlede om Danmarks Læringsfestival.

Mit første mere populære indlæg var dette om de fire K’er fra 4. april 2014.

Og så blev de små fortællinger fra hverdagen mest populære. Som fx, da jeg i juni 2014 delte billeder af mine sommerferiegaver.

Det indlæg, der på kortest tid fik bloggens besøgstal til at skyde i vejret var indlægget om Pokemon Go i undervisningen. Og der fulgte en reportage på Politiken: »Det må godt være sjovt at gå i skole«

Men de aller mest læste indlæg er disse to om Kahoot. De er tilsammen læst over 66.000 gange:

Lav en kahoot

Lav interaktiv quiz med eleverne med Kahoot

Inden længe kan jeg fejre, at der har været 500.000 views på sitet. Den mest populære måned er klart august, efterfulgt af januar. Det er der vi forbereder os og søger inspiration.

Så ja, når man en marts i 2014 har 93 views på sin blog, så synes man, “det går helt AMOK” i august med 889 views. Jeg kan tydeligt huske det. Jeg var SÅ stolt. Folk kigger på min blog!!! Da den så “gik endnu mere amok” august 2015, kunne jeg slet ikke rumme det. Og nej, jeg har stadigvæk ikke vænnet mig til det. Men stolt? Det er jeg.

Jeg sætter så stor pris på, at noget af det jeg skriver kan bruges. Så kære følgere, kollegaer i hele i landet. Tak for jeres hilsener, feedback og kommentarer. Jeg glæder mig til at møde flere af jer i levende liv.

Fotos: Anders Schunk, Jacob Friis Saxberg og Lars Just