Kender du unkonference?
Det er kort fortalt en måde at vidensdele på, hvor alle deltagere har en stemme og mulighed for at byde ind. Fremfor at have én foredragsholder, har man en debat, en diskussion, en samtale eller en vidensdeling, hvor alle kan bidrage og komme til orde. Det er en måde at få vendt sine tanker, få flere perspektiver på en interesseområde og måske aller vigtigst: få styrket sin faglige udvikling inden for et givent område.
Edcamp er en særlig kategori af unkonferencer, hvor temaet er education.
Jeg oplever at udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis i den grad kræver tid og sparring.
Optimalt havde vi et loungeområde med sækkestole, en hængekøje, et par cafeborde. Et fast kreativitetsområde på skolen, hvor der var mulighed og plads til at udvikle, sparre, få ideer og tænke videre.’
…Det har vi ikke!
Edcamps ser jeg som en koncentreret boullionterning af udviking og sparring. Når vi nu til daglig ikke arbejder i et kreativt miljø med plads og tid til at tænke kloge tanker to timer hver dag, så må vi skabe og iscenesætte vores udvikling og deling af viden.
Alle lærere har noget de brænder for. Faglige emner, de især er optagede af. Projekter, de har igangsat. Nu skal vi mere end nogensinde før dele det med hinanden. Både det 21. århundrede kalder på kollaboration og reformen på fælles forberedelse.
En edcamps organisering?
En edcamp er organiseret, så man selv byder ind på de emner, man gerne vil tale om. Det kan fx være:
-emner, man brænder for
-emner, hvor man gerne vil blive klogere
-emner, hvor man har meget at give
-emner, hvor man har brug for at høres andres mening
Dagen starter med et tomt sessionsboard, som bliver fyldt op med deltagernes ønsker og bud. Ved store edcamps, kan man lave afstemning om sessionerne. Ellers er det bare først-til-mølle.
Se opbygningen af en unconference i store træk her:
Edcamp Sessions Building – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires
Unkonference for elever
Jeg drømmer selv om at holde en unkonference på skolen med eleverne. Jeg synes, det er en fremlæggelsesform og ideudveksling der er helt up-to-date og som styrker elevernes ansvar, personlige udvikling, selvevaluering, evne til at forklare og lytte, samt bygger på deres egen interesse og motivation.
Det kan være som afslutning på et forløb, det kan være som en del af et projekt, eller det kan blot være for at afprøve formen; give eleverne oplevelsen af at være drivkraften i deres egen læring.
Her er et eksempel fra en elevunkonference.
Og endnu et.
Kom med på edcamp!
På edcampDk kan du følge med i kommende edcamps i Danmark.
Vil du læse mere generelt om edcamps, så se her.