edu21dk
Menu logo
  • Læring

    Læring

    pexels-photo-281451.jpeg

    Seks videoer forklarer de seks tilgange til co-teaching

    Co-teaching
    586
    two boys reading a book

    Mere rolige elever med de 10 hv’er

    Læring
    775
    grafisk facilitering

    Gratis basiskursus i grafisk facilitering

    Grafisk facilitering
    2657

    Random

    skolestart

    Kære forældre, sådan overlever I skolestart

    Josefine Jack Eiby
    Læring
    • Co-teaching
    • Grafisk facilitering
    • Læringsmål
    • Evaluering
  • Digital læring

    Digital læring

    drama studio

    Tre alternativer til den klassiske, skriftlige analyse

    3D-print og modellering
    470

    Små digitale tricks

    Digital didaktik
    785
    guide escape room

    Guide til digitalt escape room med instruktion

    Brug Office365
    7801

    Random

    Guide til at bruge Instagram i undervisningen

    Josefine Jack Eiby
    Digital læring
    • 3D-print og modellering
    • Brug Office365
    • Brug skoletube
    • Programmering
    • Digital didaktik
    • Video
  • Det 21. århundredes klasserum

    Det 21. århundredes klasserum

    det tænkende klasserum

    Hvad er det tænkende klasserum? Tre ting du kan afprøve allerede i morgen.

    21. århundredes kompetencer
    8562

    Sæt energi til dine elevers brainstorm

    Innovation og tværfaglighed
    712
    indretning klasse

    Alt om bordopstillinger i klassen

    21. århundredes kompetencer
    4909

    Random

    Idræt og naturfag for 6. og 7. klasse

    Josefine Jack Eiby
    Bevægelse i undervisningen
    • 21. århundredes kompetencer
    • Indretning af klasserum
    • Elevcentreret undervisning
    • Bevægelse i undervisningen
    • Innovation og tværfaglighed
  • Inspiration

    Inspiration

    Sæt energi til dine elevers brainstorm

    Innovation og tværfaglighed
    712
    nerdle i klassen

    Spil Nerdle i klassen. Det nye “Dagens tal”

    Inspiration
    1728
    wordle i klassen

    Spil Wordle i klassen

    Dansk
    2263

    Random

    Derfor skal du IKKE lave en opgave til elevernes fidget spinner

    Josefine Jack Eiby
    Inspiration
    • Dansk
    • Matematik
    • Øvrige fag
    • Guides
  • Materialebank
    • Læringsmål til dansk
    • Læringsmål til matematik
    • Redigerbare målsider
    • Indlæg med skabeloner og filer
    • Blandet materiale
    • Matematikopgaver
    • Grafisk facilitering
  • Book Josefine
Hvad andre læser
  • Hvad er det tænkende klasserum? Tre ting du kan afprøve allerede i morgen.
  • Klar-parat-skolestart! Indretning af klasselokale
  • Aktiviteter til første skoledag
  • Lav navneskilte til første skoledag
  • Dukseordning
Home
Zealand

Zealand

Artist Asks People to Draw a Bicycle from Memory and Renders the Results

”Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen”.

Få invitation til næste arrangement:

Edu21dk på Facebook

Edu21dk på Facebook

Edu21dk på Instagram

edu21dk

❤️ Vært og underviser 💃 Udvikler læring
🌱 Læringsrevolutionista og skolefantast
#sofaskolen #edu21dk #skolepral #skolechat
👇 Få flere ideer

Her er online forløbet til dig der er: -megastolt Her er online forløbet til dig der er:
-megastolt af dit arbejde
-brænder med gode ideer
-elsker hep på og fra andre lærere
-gerne vil slutte skoleåret på en god følelse
-vil have en retning for næste skoleår

Jeg har slået mig sammen med Mette Ploug Meineche og vi dykker ned i det, der fungerer for dig og kigger på et par få ting, du gerne vil ændre.

Vi mødes den 9. juni kl. 20-21, hvor vi deler hvordan vi selv har fået kollegaer med på skøre, nye ideer i vores klasserum.

Den 26. juni kl. 20-21 mødes vi igen og ser på de indsatser, du drømmer om at sætte i gang næste skoleår.

Det er totalt gratis, og du får også en prøvetur i vores journal med i forløbet og lækre arbejdsark.

Smid en kommentar, hvis du vil med.

Hep fra Mette og Josefine.

@laereloungen @mmeineche
Er optaget de næste par time. Skal bladre i den h Er optaget de næste par time. Skal bladre i den her igen og igen. 😆🥳

Det er mit første fysiske produkt. Det har jeg ønsket mig i mange år. En journal, der holder dig i hånden mens du får styr på morgenrutinen, relationerne og de gode arbejdsgange.

Den er skabt af mig og @mmeineche i fællesprojektet @laereloungen 

Den 9. juni laver vi et minikursus online hvor du får udvalgte sider -hvis du ikke har købt den. 

Smid en besked hvis du vil med. 🥰

#læreloungen #edu21 #lærerliv
Jeg elsker tomme stole! Jeg er ret vild med det he Jeg elsker tomme stole!
Jeg er ret vild med det her billede. Det er ikke for lyset er godt, beskæringen er smuk eller farverne er særligt intense.

Det er motivet, der er helt specielt. Det er nemlig et typisk billede af min klasse, der arbejder:
-Nogle står op
-Nogle sidder vindueskarmen
-Nogle sidder på gulvet
-Nogle står ved smartboardet
-Nogle skriver på et whiteboard
-Nogle har sat sig for bordenden af andres bord

Jeg sætter rammerne. De vælger selv hvor de arbejder.
Der er elever i gang over det hele, og halvdelen af stolene er tomme.

Jeg elsker tomme stole. 
Det betyder at der er plads til naturlig bevægelse. Plads til valgfrihed.
“Skriv en bog.” 📕 En arbejdsbog til lærere “Skriv en bog.” 📕 En arbejdsbog til lærere. En bog, der er som et lille heppekor i tasken. En bog med inspiration og udvikling. 
Phew. Nu har vi gjort det!
Mette og jeg, som @laereloungen
Den er færdig og ligger klar til tryk. Vi har allerede fået de første tilbagemeldinger på testudgaven. Dem kan du se, hvis du swiper. 🥹

Jeg har aldrig før set sådan en bog til lærere … Det en en vidunderlig mulighed for udvikling med udgangspunkt i dig, din praksis og din hverdag. 

Send mig en besked eller kommentar, hvis du vil have et eksemplar med i forudbestilling. 🔗📚
#læreloungen #edu21dk
Det er absurd at have skabt noget selv. Et fysisk Det er absurd at have skabt noget selv. Et fysisk produkt. En lækker journal. Med spiralryg. 😅

Jeg ved ikke, om I kan sætte jer ind i, hvor skørt det er?

Hvis den skulle matche arbejdstimerne skulle den vist koste 1.200 kroner. Men det er altså for meget. Så vi er endt på 299,- 😂

Jeg giver vennerabat på 100 kr til jer der følger med og laver en pre-order. Så er vi nemlig sikret ikke at producere for mange. ♻️

Du kan få et direkte link til mere info. Smid en kommentar, tryk ja eller send mig en besked, så skal jeg sørge for du får link.
Hej! 👋 Jeg er Josefine Jack Eiby. 43 år med e Hej! 👋  Jeg er Josefine Jack Eiby. 43 år med en datter på 12 år og bor Kbh Ø. 

👩‍🏫 Jeg har været folkeskolelærer i 14 år.
👩‍💻 Jeg har været selvstændig i fem år. 
💡Jeg har fundet på 700 skøre ting i mit lærerliv. Smidt  alt ud af lokalet: Stole, bøger, kateder, tasker og elever. 
🎨 Jeg brænder for kreativitet og sjov, legende og engagerende læring. Både for børn og voksne. 
🤖 Jeg synes digital produktion er guld værd. 
🧠 Jeg er meget optaget af hvordan, vi lærer noget.
📚 Jeg laver alverdens kurser og oplæg. 
🎥 Jeg brænder for video og lavede Danmarks første onlineskole: Sofaskolen. 
🏂 Jeg snowboarder minimum tre uger om året og er også udannet instruktør. 
🏄‍♀️ Engang dyrkede jeg windsurf som konkurrence. Nu hyggesejler jeg blot -og underviser selvfølgelig. 
🤳 Jeg har fået et had/kærlighedsforhold til sociale medier. Lige nu stikker jeg forsigtigt foden ind på arenaen igen. 
🥹 Jeg savner nok bare lidt de “gode gamle Instagram-dage” uden så meget betalt indhold. Men mest savner jeg netværket med alle jer derude.
I❤️CFU. Jeg har ikke tal på hvor mange CFU-ka I❤️CFU.
Jeg har ikke tal på hvor mange CFU-kasser, jeg har haft i hænderne.
Mange! 
Virkelig mange. 
Hver måned.

Når jeg kigger gennem billeder fra mine klasser er det dem, med CFU-kasserne, der springer mest i øjnene. 
Billederne er fyldt med kæmpe smil, stolthed og lys i øjne. (Du må forestille dig de glade, legende børneansigter fyldt med faglige opdagelser)

Vi har lavet mønstre og symmetri med bamser.
VI har forstået 10-talssystemet med pingviner.
Vi har gnedet på magiske gryder og fået afsløret resultater.
Vi har bygget 1km3 og mere til.
Vi har kastet med bolde, ærteposer og dartpile.
Vi har regnet, gættet, bygget, adderet, spillet, konstrueret, programmeret. 
Vi har haft det megasjovt og fået nye faglige vinkler. 
Vi har indgået i fællesskaber og samarbejder. Suppleret hinanden. Undret os med hinanden.
Og bare lært helt vildt meget.

CFU-kasserne har giver os SÅ mange ressourcer, værktøjer og materialer , som den enkelte skole ikke har mulighed for at eje (eller brug for).

#lærerliv #skolechat #cfudk
At kalde det “once in a life time” er nok lige At kalde det “once in a life time” er nok lige i overkanten. Men det er gratis. Inkl. frokost. 
Det er både i Vejle og Holbæk. 
Det er mig og @svendbrinkmann 
Det er et Fonden for entreprenørskab der inviterer. 
Alle må komme. 

Jeg taler innovationsundervisning i praksis. Det handler mest om at give slip. ☺️

Du tilmelder dig på Ffe.dk eller sender mig en besked.
Kender du L-bordet? Jeg droppede katederet for man Kender du L-bordet?
Jeg droppede katederet for mange år siden. Men jeg havde stadigvæk nogle gange brug for et bord at sidde ved. 

Jeg ville gøre op med klassens retning -at man kan sidder forrest og bagerst.
Jeg havde også brug for at nogle få elever kunne få hjælp, gennemgang og instruktion uden det forstyrrede hele klassen.

Så jeg indførte L-bordet. 
Det er ret simpelt. To elevborde sat i et L. 
Jeg sidder inde i hullet (eller en elev, der instruerer). De øvrige udvendigt. 
Helt genialos!

Så er der plads til hjælp, gennemgang, holdundervisning osv.

Ps. Og ja, der er kun én kontorstol. Det er et spørgsmål om økonomi. Til gengæld må alle sidde på den ;)
 #elevcentreretundervisning #lærerliv #skolechat #edu21dk #lærerhack #undervisning #inkluderendelæringsmiljø
5 måder at hold mund på: 1) Sæt et stopur på f 5 måder at hold mund på:
1) Sæt et stopur på fem minutter. Mere må du ikke introducere dit emne.

2) Sæt en elev til at introducere.

3) Giv et videolink, en tekst, en tegneserie -en formidling eleverne selv kan styre tempoet på.

4) Sæt eleverne til at samtale to og to om emnet.

5) Start med et kort undersøgende spørgsmål, så eleverne kommer i gang med det samme.

🌟 Når du holder mund, kan eleverne nemlig både tænke og tale og lære. 🌟

 #lærerliv #skolechat #edu21dk #elevcentreretundervisning #elevcentreretlæring
Visuelle planer, fysiske artefakter, billeder, sto Visuelle planer, fysiske artefakter, billeder, store papirer, store tuscher, tegnede programmer, æsker, kasser, bolde og brikker. 
Jeg kan ikke få nok af det fysiske, det håndgribelige. Det man kan se, røre ved, interagere med. 

Når jeg giver øvelser, opgaver og refleksioner kører jeg det altid gennem samme mølle:
“Hvordan kan det her blive noget fysisk?”

Skal eleverne flytte noget fysisk? Flytte sig selv fysisk? Sætte en prik? Vælge en dims? Lægge en centicube? Kaste en bold?

Jeg kan virkelig anbefale, at du sætter billeder, artefakter og bevægelse på opgaver og øvelser. Så både husker og forstår alle pointen meget nemmere. ♥️

#visuellæring #skole #skolechat #lærerliv #skolepral
Jeg er her for at minde dig om, at den der taler l Jeg er her for at minde dig om, at den der taler lærer. 
Den der prøver lærer. 
Den der forklarer lærer
Den der får tid til at tænke lærer. 

Så sørg for, det er eleverne, der taler mest, forklarer mest, prøver mest og at de får tid til at tænke. 

🌟
Noget om sociale medier … Læs med. ✌️ 🫶 Noget om sociale medier …
Læs med. ✌️

🫶 Jeg elsker det netværk, jeg har opbygget her på Instagram. 

👩‍💼🙎🏽‍♀️👨‍💼🙋‍♂️👩‍🔬 Jeg er vild med alle jer!

🧠Jeg elsker jeres fede klasserum, ideer og projekter.

😢 Jeg er røv træt af overflade og reklamepenge. 

🌍 Det bliver solgt alt for meget unødvendigt lort på Instagram. 

⌛️ Jeg spilder for meget tid med reels.

👧 Jeg elsker at være sammen med min datter. 

😅 Så ja. Jeg har lyst til at droppe min smartphone. Købe en gammel Nokia. Flytte til Ærø og grave gulerødder. 🥕

Please, sig at I kan genkende splittelsen mellem at være online og være tilstedeværende. 
Jeg synes Instagram er lige dele gave og forbandelse. 

Jeg laver stadigvæk projekter, workshops, oplæg og pædagogiske dage. Jeg værner bare om min offline tid. ♥️🌱

Hvordan styrer du din tid, og det der er vigtigt?
Giv din klasse gode ideer og arbejdsvaner. Kom med Giv din klasse gode ideer og arbejdsvaner. Kom med til webinar og bliv en kreativ Ninja. Tilmeld dig i dag. Link i bio.
👌 Send en besked hvis jeg skal sende dig link.
Kan du tie stille i 60 sekunder? Nemt, tænker du Kan du tie stille i 60 sekunder?
Nemt, tænker du måske.
Men så forestil dig det her:
1) Du stiller dine elever et spørgsmål.
2) Du gør ikke noget. Du står bare. Du venter.
3) Du tier stille. Ikke i 5 sekunder. Ikke i 10 sekunder. Men i et helt minut.
4) Så vælger du en, der skal svare -eller lader dem svare til en sidemakker/i grupper.

De fleste lærere venter i få sekunder fra de stiller et spørgsmål, til de vælger en, der svarer.

➡️ Prøv selv at lægge mærke til det næste gang, du stiller et spørgsmål.

Det kan være skræmmende som underviser at favne roen, stilheden og det ikke at være på og sige noget hele tiden.

Det gør, at det altid er de hurtige, der får mulighed for at svare. Dem, der kan lide at sige noget foran alle.
Det gør også, at det altid er det hurtige, impulsive svar, der kommer. Og vi misser muligheden for de lange og reflekterede svar. Dem som er vendt og set på fra flere sider.

Så næste gang, du stiller et spørgsmål, så giv tid.
Giv tid til refleksion, giv tid til noter, giv tid til snak med en sidemakker.

Pst. Og hvis du tier stiller i 60 sekunder (eller mere 😍) er det en god ide at fortælle eleverne hvad du har gang i.

#skolechat #lærerliv #edu21dk #elevcentreretlæring #elevcentreretundervisning #refleksion
Synligt, tilfældige makkere. Altså at eleverne s Synligt, tilfældige makkere.
Altså at eleverne ser, at du vælger grupper tilfældigt.
Det har stor betydning for elevernes trivsel og evne til at samarbejde på kryds og tværs i klassen.

Vælg tilfældige makkere ofte. Hver time. Hver opgave.

Ispindene er geniale og sjove. Eleverne kan selv dekorere deres egen pind og det tager få øjeblikke at vælge.

Jeg har dem i en kop og kan nemt fjerne elever, der er fraværende. 

#lærerhack #edu21dk #skolechat #lærerliv
Jeg har ikke sagt et ord om skærme. Endnu. Min u Jeg har ikke sagt et ord om skærme. Endnu.

Min udfordring er at jeg elsker nuancer.

Jeg elsker pap, nærvær og foldebøger.

Jeg elsker digitale universer, kreativitet og green screen.

Jeg elsker meningsfuld undervisning, relationer og nok ladestik til alle.

Jeg elsker Qr-koder, litteraturspørgsmål og roserunde.

Jeg elsker rammesætning, vildskab og ja-hat.

Jeg er både vild med trivsel og relationer; og tech og skærme.

Og hvad gør man så?

Hvad gør man i noget der minder om enten eller?

Man siger måske at noget af oprøret slet ikke handler om skærme, men om dårlig undervisning.

Når jeg hører Anna I.’s podcast Genstart, så hører jeg om irriterende, meningsløs undervisning, der er gået galt. Det er så synd!
Jeg bliver ked af det, og jeg bakker i den grad op om bekymringen.

Episoderne kunne have foregået uden skærme på stort set samme vis.
Forskellen er bare at vi har brug for en ny didaktik. En bedre snak om “hvordan”.

På Instagram havde ca 70% aldrig haft kursus eller undervisning i hvordan man bruger digitale værktøjer og portaler smart, meningsfyldt og lækkert.

Det er nemlig ikke ved at sende eleverne ind på et link. 😊

For meget af noget er aldrig godt.
#skolechat #digitaldidaktik #edu21dk #skærmbørnene
🎁 Min julegave til dig er et lille highlight af 🎁 Min julegave til dig er et lille highlight af ting, jeg synes skal prioriteres i undervisningen:

𝓖læde og smil, eleverne skal mærke du kan lide dem.
𝓞rganiseret tydeligt med visuel dagsorden og fysiske materialer.
𝓓eltagercentrerede og aktive opgaver fremfor instruktion.

𝓙a til elevernes ideer. Mindre autopilot-nej.
𝓤ndersøgende og eksperimenterende, du skal ikke kende svaret.
𝓛egende tilgang med spil og udfordring, det er sjovt at lære.

Den, der er aktiv, er den, der lærer, så i 2023 kan du jo øve dig på at være endnu mere inaktiv i timerne. 😅

Til gengæld kan du bruge energi på at give flere spørgsmål end svar og organisere åbne opgaver, der kan løses på flere måder.

Jeg ønsker dig en rigtig god jul! 🎄

#skolechat #edu21dk #inkluderendelæringsmiljø #lærerliv #undervisning
Wauv 2022! Sikke et fantastisk år. ♥️ Jeg ha Wauv 2022!
Sikke et fantastisk år.

♥️ Jeg har været rundt i hele Danmark og holdt workshops om det inkluderende læringsmiljø. Om engagerede og aktive elever. 

♥️ Jeg har arbejdet med diversitet i teknologiundervisning i Guadeloupe.

♥️ Jeg har undervist børn i entreprenørskab.

♥️ Jeg har afholdt Lærertalk på Folketeatret.

♥️ Jeg har undervist på Københavns professionshøjskole.

♥️ Jeg har i det hele taget omgivet mig med fede faglige projekter og inspirerende mennesker. Tak! 🙏

♥️ Og der har selvfølgelig været en god mængde ski og surf.

Men hvad med dig? Hvad er det bedste fra dit 2022?
Et projekt som blev gennemført? Et forløb som blev godt? En ny ting du fik indført?

Tell me! 😍

#skolechat #edu21dk #lærerliv #folkeskolen
Det her, det glæder jeg mig til. Vi skal skåle, Det her, det glæder jeg mig til. Vi skal skåle, hapse tapas, hilse på hinanden. Ses. Sådan rigtigt. Fysisk. 🥂

Hell yeah, we need it. 

Kl. 19 går jeg på med en talk om min tilgang til læring. Jeg håber at få dig til at smile, give dig lyst til at gøre noget eller plante en lille ide hos dig. 

Og så endda i smukke rammer på Folketeatret. 

Jeg glæder mig til at se jer der kan på onsdag. 

👩‍💻Du kan også se med online. 💚

#lærertalk @laerernes 
#skolechat #edu21dk #lærerliv #folkeskolen
Follow on Instagram

Edu21dk på Pinterest


Nyt indlæg? Få en mail!

Søg og find

”Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen”.

Tags

2. klasse blended learning differentiering featured folkeskolereformen første skoledag inkluderende klasseværelse inklusion instagram iPad kompetencer kreativitet læring på hovedet matematik skills skolestart teknologi ugeskemarevolutionen understøttende undervisning undersøgende matematik

Jeg støtter:

GoNoodle Inspiration Blog
GoNoodle Inspiration Blog

Mest populære posts

  • Gratis billeder og ikoner
    Gratis billeder og ikoner
  • Hvad er det tænkende klasserum? Tre ting du kan afprøve allerede i morgen.
    Hvad er det tænkende klasserum? Tre ting du kan afprøve allerede i morgen.
  • Klar-parat-skolestart! Indretning af klasselokale
    Klar-parat-skolestart! Indretning af klasselokale
  • Årshjul til skoleåret
    Årshjul til skoleåret
  • Den perfekte dukseordning?
    Den perfekte dukseordning?
  • Blooms taksonomi i folkeskolen
    Blooms taksonomi i folkeskolen
Type to search or hit ESC to close
See all results
Username
Password
Remember Me
Enter username or email
Cancel