Vi arbejder med projektopgave i min 4. klasse. Du kan se en del om opstarten her.
Jeg vil gerne give vores møde at gribe det an på videre, så her får du et overblik over strukturen for vores projektarbejde med emnet identitet.
Du får mine noter, så måske der er punkter, som er lidt indforståede. Jeg har forsøgt at knytte et par ord til. Spørg endelig, hvis der er noget, der skal uddybes. Her eller på Facebook.
Vi arbejdede med få lektioner dag 1-3 og med fulde dage i alle lektioner på dag 4-8.
Her får du del 1. Nemlig dag 1-5.
OneNote:
Hele vores arbejdsplatform var en OneNotefil. Her lagde lærerne alle dagsprogrammer, links, ideer, opgaver og deadlines.
Og her skev eleverne alt deres materiale, brainstorms og viden.
OneNote er et helt genialt arbejdsværktøj, når kollaboration, elevcentreret undervisning, målstyret undervisning, synlig læring og feed forward er i højsædet. BRUG DET!
Du kan få et lille indblik i organiseringen her:
Dag 1:
Opstartsarket udleveres og gennemgås.
OpstartsarkDer laves Padlet. Synliggør alt det, du tænker på, når du hører ordet “identitet”
Dag 2:
Undrespørgsmål introduceres. Kategorier: faktaspørgsmål, forklaringsspørgsmål, holdningsspørgsmål og handlespørgsmål. Dette er en forberedelse til skabelse af problemformulering.
Dag 3:
Opstartsark medbringes udfyldt. Eleverne får til opgave at sætte ring om de spørgsmål og de ord på deres brainstorm, som de er mest optagede af. Det, de synes er mest spændende.
Lærerne sorterer efterfølgende arkene efter interesse og gruppedynamik. Dette kan gøre i undervisningstiden, mens eleverne ser en film knyttet til projektopgavens emne. Eleverne sættes sammen i grupper af 2-4 .
Dag 4:
Dagens program:
- Hvad er en projektopgave?
- Procesplanen gennemgås
- Egne mål 8.50
- Hvad er en problemformulering? -inkl. fire typer af spørgsmål
- Gruppekontrakt forberedes
Noter til punkter:
1) Forklar i overordnede træk, hvad projektopgaven går ud på. Tag fx udgangspunkt i Projektopgavens faser. Hovedvægten lagde vi på, at det var spørgsmål, der skulle besvares. Da det var en 4. klasse lagde vi ikke så meget væk på kilder og kildekritik.
2)
Procesplanen er elevernes skellet til at holde styr på arbejdet, deres deadlines og hvor langt de er.
201506030937384913)
Vi laver eksempel med tomater. Stil så mange spørgsmål du kan om tomater. Delt i de fire kategorier.
Fx:
Fakta:
Hvor mange røde og gule tomater sælges der?
Forklaring: Hvordan kan det være, der sælges forskellige antal røde og gule tomater?
Holdning:
Hvad synes folk om at købe henholdsvis gule og røde tomater?
Handling:
Hvordan kan vi ændre salget af røde og gule tomater?
Organiser fx eleverne efter CL (cooperative learning)
Det var en helt vild sjov og god øvelse. Det kan gøre med alle hverdagsting.
Dag 5:
- Arbejde med grupper, ansvar, hvem man er, ens bidrag.
- Arbejde med procesplan, hvad skal vi?
- Arbejde med typer af produkt, hvad kan man lave?
- Hver gruppe opretter følgende sider i deres OneNote-faneblad:
1. Gruppekontrakt
2. Brainstorm
3. Problemformulering
4. Information og viden
5. Holdninger og meninger
6. Produkt
7. Links - Gruppekontrakt skrives
- Brainstorm laves
- Skriv undrespørgsmål
- Udfyld procesplan og hæng op
- Deadline for problemformulering