Udvikling
Jeg er meget optaget af at udvikle folkeskolen.
Jeg er meget optagede af hvilket resultat, folkeskolen gerne vil skabe hos eleverne.
Hvilke kompetencer ser vi som centrale?
Hvordan er folkeskolen 2015?
Hvad kan vi spå er godt at kunne om 20 år?
Det er næsten et umuligt spørgsmål at svare på, men jeg tror godt, at vi kan tage de seneste års erfaringer med os ind i folkeskolen.
Der får mig fx til at spørge:
Hvor tit løser du en ligning uden elektronisk hjælp?
Skal eleverne lære det, eller skal de lære at hente og bruge PhotoMath?
Hvor tit skriver du en A4-side i hånden?
Skal eleverne lære det, eller skal de lære at lave flotte præsentationer i fx Phoster?
Og HVORDAN arbejder vi i folkeskolen, hvis der er helt andre færdigheder og kompetencer, vi gerne vil fremelske?
Jeg tror, at vi er nødt til at kigge med innovationsbrillerne på vores egen undervisning. Vi er nødt til at vende skolen på hovedet og stille fjollede, utænkelige, oplagte, usandsynlige, barnlige, nysgerrige, kritiske, provokerende og helt skæve spørgsmål for at komme videre:
Hvad nu hvis vi ikke havde bøger?
Hvad nu hvis der ikke var borde?
Hvad nu hvis man ikke gik i en klasse?
Hvad nu hvis alder var lige meget?
Hvad nu hvis man ikke havde lærere?
Hvad nu hvis man skulle have tre nye fag?
Hvad nu hvis…?
But why
Og her er det, at min yndlingsvending kommer på banen: BUT WHY?
Skal du kun få én ting ud af denne post, så må det være but why. But why har været sådan en øjenåbner for mig. Hver jeg har sagt noget med “sådan er det”, elller “sådan plejer vi at gøre”, så spørger “but why?”.
Jeg ved, spørgsmålene er stillet i mange danske folkeskoler, og det er fantastisk at se udviklingen.
Hvis vi vil skabe nogle andre elever end for 20 år siden, så er vi også nødt til at gøre noget anderledes.
Det, der komplicerer det er, at vi alle har gået i skole, og vi har alle en ide om, hvordan en skole skal være…
But why i praksis -i en kirke!
I søndags var jeg i kirke. Og vi har alle en ide om, hvordan det er at gå i kirke.
Der er alter, bænke, oblater, orgel og sådan noget.
Men. BUT WHY?
Men hvad nu, hvis det ikke var sådan at gå i kirke?
Hvad nu, hvis der ikke var noget alter?
Hvad nu, hvis der ikke var noget orgel?
Hvad nu, hvis der ikke var nogle bænke?
Hvad nu, hvis der ikke var nogle oblater?
Hvad nu, hvis der ikke var nogen altertavle
Når man stiller skarpt på hovedformålet med ens kerneydelse kan man blive rigtig dygtig til at sorte det fra, som ikke er nødvendigt. Det, der forstyrrer billedet, det som står i vejen for en udvikling.
Og det har de gjort i Brorsons Kirke.
For der var intet af det ovenstående. Men der var:
Et bord i midten af rummet (med hjul under)
Et jazzband
Stole med dejlig ryg
Nybagt, nordisk brød
Graffitti
Nåh, ja. Og så en discokugle!
Alt sammen med til at støtte op om det, de gerne vil. Til at tydeliggøre deres kerneydelse og primære formål.
Og hvad vil vi i folkeskolen?
Kræver det rækker af borde?
Kræver det en tavle?
Kræver det arbejdshæfter?
Kræver det bøger?
Kræver det klasser
Jeg tror blandt andet folkeskolen kræver:
-IKT
-Personligt udviklende børn
-Rare fysiske rammer
-Aktivitetsstationer
-Rum for kreativitet og innovation