Digital dannelse
Hot emne de seneste år må man sige. I grunden kan det være underligt at tale om en særlig opførsel eller dannelse i forbindelse med det digitale univers. At opføre sig ordentlig overfor andre mennesker gælder jo uanset hvor, man er. Du rejser dig op i bussen for en dårligt gående, og du skriver ikke i et kommentarspor at “hun da er en fucking, klam luder”. Det rystende.
Da jeg gik i skole, kan jeg huske vi talte så meget om, at man på skrift skrev ekstra forsigtigt, fordi kommunikationen er så begrænset i forhold til mundtlig kommunikation. Med alle de hurtige og nemme skriftlige kommunikationsformer vi har fået, har skriftlig kommunikation virkelig ændret sig til at være meget lige på.
Det er tydeligt, at der er brug for ekstra opmærksom i forhold til digital kommunikation da filtrene forsvinder for både afsender og modtager.
Se undervisningsmaterialer om digital dannelse
At bruge empati
Jeg synes, det er effektivt at bruge historier fra virkeligeheden, når eleverne skal have forståelse for deres færden på nettet.
De skal have indsigt i hvor stor betydning det har for andre mennesker, hvordan de opfører sig.
Der er efterhånden rigtig mange historier at finde om mennesker, der har oplevet grimt sprog, grimme kommentarer og mobning på nettet.
Disse to historier handler om piger, der har fået delt billeder på nettet -mod deres vilje.
Jeg tror og håber på, at historierne kan være med til at forhindre at mine elever deler billeder mod nogen vilje.
Videon her med Lærke er delt rundt på Facebook og affødte også artikler som denne.
Den mest kendte historie er nok Emma Holtens, og man kan jo håbe på,a t Lærke Bodilsen finder den samme styrke som Emma Holten.
Jeg har i øvrigt rigtig god erfaring med at arbejde med brevkasseformen med elever. Der hvor man sætter eleverne i den rolle, at de skal komme med gode råd og vejledning.
Når man selv deler
Og så er der jo der, hvor man selv deler -til de forkerte. Som Robyns far her. 🙂
I want to die. pic.twitter.com/FLhhQosfTY
— robyn (@trvmanblvcks) February 14, 2016