Det kan besøg fra virkeligheden
Uha. Der er intet der tricker elevernes nysgerrighed som besøg fra virkeligheden!
I kender det sikkert godt. Når der kommer en og fortæller om et emne, som de brænder for. De fortæller detaljer. Bruger fagord. Og åbner en verden for eleverne, som de slet ikke kendte.
Og eleverne spørger og spørger og spørger.
Jeg synes, det er så vigtigt, at folkeskolen ikke bare bliver en halvakademisk uddannelse, der med litteraturanalyse og spaltestykker forbereder eleverne til gymnasiet. Vi skal meget bredere ud og styrke mange flere kompetencer. Det er et skolesyn, som kan kræve lidt indsats at få tydeliggjort.
3D-modellering og samarbejde
Fordi jeg netop vil støtte mange forskellige kompetencer inviterede jeg to ingeniørstuderende ind i min klasse.
Vi slutter året i 4. klasse af med en projektopgave, hvor eleverne skal arbejde med innovation og problemløsning. De skal arbejde med designprocesser og prototyper og pitche deres ideer. Og de skal gøre det sammen i grupper, hvor de enkeltes styrker kommer i spil sammen.
Se struktur for projektopgaven fra tidligere år
Besøget af de to ingeniører skulle inspirere eleverne til at kaste sig over skitser, prototyper, modellering og give dem en forståelse af at det her er det masser af mennesker, der arbejder med.
De skulle også forstå at man ikke kan lave meget alene inde i et lukket rum. Vi har brug for sparringspartnere, samarbejdspartnere, hjælpere og folk, der kan løse de opgaver vi ikke selv kan.
En ingeniør har fx brug for en arkitekt til at tegne det æstetiske udtryk; en håndværker til at bygge projektet; en leder til at fordele og organisere og en med kundekontakten til at holde møder og sørge for, der bliver taget højde for ønsker og hensyn.
Vi skal ikke alle sammen være gode til det samme, men vi skal bruge hinanden.
Se procesplan fra tidligere projektopgave
Og så fik lov at se et projekt fra ide til færdig prototype.
Se et lille innovationsforløb her
Book din ekspert her