Jeg tænker meget over, hvordan jeg får innovation i folkeskolen. Hvordan inddrager jeg eleverne som idemagere, skabere og producenter? Hvordan opfordrer jeg dem til at tænke kreativt, tro på deres ideer og have lyst og mod til at udføre det?

Vi har lavet et lille innovationsprojekt i min 4. klasse i n/t med nogle udenlandske lærerstuderende.

Formålet var, at eleverne fik indsigt i en kreativ proces. Vi har før arbejdet med ingeniørens arbejdsproces

Tanken er, at vi starter med et problem, vi gerne vil løse. En god introaktivitet er at give eleverne en grundlæggende forståelse for, at alle teknologiske produkter er lavet, fordi de gerne vil løse et problem.

Giv eleverne et stykke teknik hver i grupper af 2-4.

Det skal være en simpel ting. Fx en saks, en clips, en nøgle, et målebånd.

Bed eleverne om at svare på:

  1. Hvad hedder tingen?
  2. Hvad er den lavet af?
  3. Hvilket problem løser den
  4. Hvad kunne den ellers være lavet af?
  5. Hvad kunne den ellers bruges til.

Eksempel:

  1. En saks
  2. Metal og plastic.
  3. At dele papir og snor i to
  4. Plastic, glas
  5. Skrue en skrue i (“slå i hjel” siger mange elever -hæ, hæ) 

Så er deres hjerne sporet ind på ingeniørens arbejdsproces og det at løse problemer.

  1. Først undersøger de, hvad andre har gjort for at løse problemet
  2. Så får de ideer. Og her er det vigtig, at de får MANGE ideer. 30-50 ideer. Det er ikke sikker de fem første er de bedste, så bed dem om at skrive/tegne ALLE ideer. Igen ideer er for dårlige, ingen må afvises, og alle fortsætter selv, når de tror, de har fundet den bedste.
  3. Så planlægger de den bedste ide. Tegner den, planlægger den, uddelegerer opgaver.
  4. Så bygger de. I nogle tilfælde vil dette være en model -og ikke selve produktet, da det måske ikke kan lade sig gøre, hvis vi taler virkelig vilde ideer…
  5. Derefter forbedrer, forandrer og optimerer eleverne ideen. Hvad virkede ikke så godt, hvad skal ændres, hvad skal beholdes.
  6. BONUS: De fem faser kan startes forfra, hvis der skal laves om i produktet. Måske kræver forbedringsfasen, at eleverne indhenter ny viden om hvad andre har gjort.

Skærmbillede 2014-11-03 kl. 21.20.55

Vi har før arbejdet med isolering via projektet Varme fødder i Grønland. Det kan virkelig anbefales!

I dette forløb arbejdede børnene med at bygge stole. Her var problemfasen ret vigtig. “Hvilket problem/behov, vil I gerne løse med stolen?”

Eleverne kom op med de fineste ting, som netop var med til at gøre stoleproduktionen ny og innovativ. Stolene skulle løse helt andre problemer end de gængse spisestuestole.

Stolene skulle fx være:

-sociale, vi kan sidde flere på den
-blød og varm
-lukket omkring mig, så jeg ikke bliver forstyrret
-kunne indeholde et fjernsyn
-have en mobilholder

Stolene blev bygget af materialer eleverne selv havde med hjemmefra.

Vi brugte seks til otte lektioner på forløbet inklusiv, energizers, opsamlinger, fokusmøde og lignende.

IMG_9115 IMG_9116 IMG_9117 IMG_9118 IMG_9129 IMG_9132

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.