Så er vi i gang i min 4. klasse med decembers ingeniør/3D-projekt.
Vi laver 3D julepynt!
Se del 1 her
Vi arbejder med ingeniørens arbejdsproces

Først talte vi om processen og kom med ideer fra vores egen hverdag på problemer/udfordringer, man kunne have lyst til at løse.
Ide- og undersøgelsesfasen er ret vigtigt og er for nogle elever svær, fordi de har fået den skøre ide, at man “ikke må abe efter”. Jeg forsøger at opdrage mine elever til, at det at hente inspiration, abe efter og få lyst til at gøre det samme som andre er en rigtig god ide. Det er sådan, man udvikler nyt, og det er sådan de fleste arbejder: man kigger på, hvad andre har gjort.
Først skulle eleverne google julepynt og finde inspiration. Hvilken stil kan de godt lide?
Jeg opfordrede dem til at finde en “linje”. Skal det være overdådigt? Enkelt? Geometrisk?
Deres ideer skulle de samle på en Padlet. Padlet ligger under skoletube er så fint til et nemt og hurtigt inspirationsboards.
Efter inspirationsboardet gik vi i gang på Tinkercad.
Her skulle eleverne med afsæt i deres inspiration lave et stykke julepynt.
Her er et fint rensdyr i Tinkercad
Printet ser det således ud:
Det er ikke det mest præcise print, men efter en omgang slibning, skal det nok blive rigtig fint.
Jeg er helt vild med kreativiteten og nytænkningen i figureren.
Ellers har vi blandt andet haft gang i nisser, træer, gaver, snefnug.
Eleverne skal nu arbejde videre på slibning og maling.
P
Psst. 3D-printere behøver ikke være mega dyre. Hos Hippomini har de et fint udvalg: 3d-printere til mange priser