Vi er startet på projektopgave i 4. klasse.
(Scroll ned for links til 5. klasse)
Her får du et indlæg om hvordan, vi har organiseret det, og hvilke mål eleverne har.
Mål for projektopgaven
Egne-mål-projektopgavenDe to tomme termometre er for at imødekomme, at eleverne kan lære alverdens ting, som vi ikke kan styre. Jeg vil gerne rumme og omfavne, at eleverne også lærer noget, der ikke er planlagt -og endnu vigtigere anderkende det. De må altså selv bestemme hvad, der skal skrives på.
Emnevalg
Vi har i teamet valgt overemnet “identitet”, da det er der vi ser elevernes interesse. De er optagede af hvem de er, deres rolle i fællesskabet, gruppedynamikker og dannelse af personlighed.
Man kan både vælge at lade eleverne selv vælge og tage beslutningen for dem. Eleverne får selv lov at vælge underemnerne.
Fælles brainstorm
Vi startede med en fælles brainstorm på Padlet. Den ligger under Skoletube, og jeg synes, det er et super værktøj til hurtig ideudveksling, inspiration og brainstorm. Jeg har tidligere skrevet lidt om digitale mindmaps.
Få et lille indblik i den her:
Opstartsark
Da vi havde valgt emnet, identitet, fik eleverne et opstartsark. Opstartsarket fungerer som en hjælp til brainstorm, til gruppedannelse og inspiration.
Vi gennemgik arket fælles og eleverne fik desuden et hjælpeark med forklaringer kopieret på bagsiden.
Se de to sider her:
OpstartsarkDe fik arket med hjem i weekenden og udfyldte i samarbejde med forældrene.
Tilbage i skolen satte eleverne ring rundt om de emner eller spørgsmål, de var mest optagede af.
Det så fx sådan ud:
Vi sammensatte eleverne i grupper ud fra interesserer og grupperoller. Vi sørgede for at fordele instruktører og “følgere”.
Eleverne har to lærere på i musik, hvor vi kunne lade dem være med en lærer og to lærere i teamet samtidigt dannede grupperne.
Som du kan se, er jeg vild med grafisk facilitering og øver mig ved alle lejligheder.
Procesplan
Næste trin er procesplanen. Det er et oversigtsark, hvor eleverne kan se de elementer de skal sørge for at have med.
Arkene i A3 for hver gruppe hænger i klassen, hvor de løbende kan udfylde og følge med.
Problemformulering
Vores krav til deres problemformulering er, at de har fire typer af spørgsmål med:
Organisering
Endelig får du et lille indblik i hvordan, vi har organiseret arbejdet.
Vi har oprettet en Onenote, hvor alle filer, information og samarbejde deles.
Under menupunktet “grupper” har hver gruppe en fane, hvor de opretter sider til deres forløb.
Onenote filen er en (sam)arbejdsplatform. Desuden har vi en præsentationsplatform, som en er nyoprettet skoleblog, hvor de forskellige grupper kort præsenterer deres arbejde.
—-
Da de kom i 5. klasse byggede vi videre på målene:
Egne_mål_projektopgave2
Og opdaterede opstartsarket og procesplanen og lavede VIDEOINSTRUKTION.