I min 1. klasse arbejder vi for tiden med at måle. Vi har en væg, hvor temaet er tydeligt. Her hænger jeg også centrale begreber.
For tiden fokuserer vi på at måle med lineal. Vi har talt meget om begreberne højde og bredde. Desuden har vi talt om måleenheder.
I klassen har vi et gulvtæppe med små insekter på. Der er et insekt til hvert barn. Det hjælper dem med at huske, hvor de skal sidde, og det hjælper dem med at holde arme og ben for sig selv. De har faste pladser og skal altid sætte sig samme sted.
Vi mødes i rundkredsen i starten af hver time. Med mellemrum mødes vi der også i løbet af timen og i slutningen.
Rundkredsen gør, at alle kan se hinanden, at vi sidder tæt, og at der er langt mere ro, end når man sidder ude ved bordene.
Her sidder to børn og arbejder med plusstykker på iPads.
I dag har vi lavet regnestykker til vores tallinje. Tallinjen går fra 0 til 20. Børnene måtte selv vælge et tal på tallinjen, de ville lave et regnestykke til. Det var en overraskende populær aktivitet.
Her er et billede af vores væg med mål. Det er fra, da vi tidligere arbejdede med plusstykker.