Sådan samarbejdede 28 elever -og modtog 50.000 kroner

Undervisningsmiljøprisen

undervisningsmiljøTorsdag den 21. april kl. 13.30 fik min klasse og jeg tildelt undervisningsmiljøprisen 2016.

Undervisningsmiljøprisen gives til en klasse, årgang, lærergruppe, skole eller et uddannelsessted, der har gjort en særlig indsats for elevernes eller de studerendes undervisningsmiljø. Den særlige indsats kan både vedrøre det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

Sådan så det ud, da vi fik prisen:

Prisen blev overrakt i undervisningsministeriet af Ellen Thrane Nørby, som gav klassen et par ord med på vejen:

5.x har lavet en KARMA model (Kollaboration, Ansvar, Refleksion, Mål, Aktivitet) som udgangspunkt for den elevledede klasse, og klasselæreren har øvet sig i at have ja-hatten på. Et konkret arbejde med positiv interaktion, selvstyring, ansvar, bevægelse og varieret indretning har skabt en motiveret elevgruppe som ikke bare 100 procent egenhændigt har udformet og indsendt en ansøgning til Undervisningsmiljøprisen, men som tydeligvis også er stolte over, og glade for at gå i skole.

Læs om KARMA-modellen

Sådan gjorde vi

undervisningsmiljøpris
Sådan så det ud i elevernes OneNote. Bemærk den nye fane: Vores 50.000, hvor vi udveksler ideer 😉
  1. Delte opslaget med eleverne i deres OneNote
  2. Spurgte eleverne, om de havde lyst til at søge
  3. Spurgte hvem, der ville være i styregruppen
  4. Satte tid af til arbejdet
  5. Lænede mig tilbage og nød synet

For de første synes jeg, det er helt afgørende at eleverne havde lyst til at søge. Hvis jeg synes, det var en god ide, og de ikke gjorde, ville arbejdet være noget tomt. Jeg spurgte dem, og de var helt på!
En af eleverne sagde noget meget fint: “Vi har allerede vundet det gode undervisningsmiljø. Vi behøver ikke en pris.
Ja, mit hjerte smeltede!

For det andet synes jeg, at det var meget centralt, at ansøgningen var lavet af eleverne.

Selve ansøgningen

Eleverne havde to krav til ansøgningen:

  1. Den skulle indeholde billeder, videoer og tekst. Lidt a la en hjemmeside.
  2. De skulle kunne arbejde på den samtidigt fra alle devices.

Det kan løse på flere måder, men en af de helt geniale og meget, meget nemme er Sway.

swaySway er et præsentationsværktøj, som jeg har brugt på mange klassetrin. Det er simpelthen så enkelt og intuitivt, og jeg vil ofte anbefaler det før Prezi og PowerPoint. Tiden man bruger på opsætning er virkelig minimal med Sway.

Der ser nærmest pænt ud uanset hvad du gør. Jeg har flere gange prøvet, at elever har sat indhold i en Sway, trykket på afspilknappen og spontant udbrudt: “Wauv!”
Det er altså fantasisk at mærke, hvor stolte eleverne bliver over deres arbejde.

I forhold til arbejdet i en klasse er det meget nemt, at alle kan smide materiale i Sway samtidigt. Når alle har et redigereringslink kan man nemt arbejde på det samme dokument.

Kom på Sway-kursus. Gratis!

Elevernes styregruppe lavede en plan over det indhold, der skulle være i Swayen, og undergrupperne arbejdede med det konkrete indhold.

Sådan et skema arbejdede de ud fra og udfyldte med navne:

sway

Og sådan endte deres ansøgning

Er det ikke flot?

Hør eleverne fortælle om hvorfor de vandt:

Vil du også lære at bruge Sway og få didaktiske input?

Så kom på GRATIS kursus 9. maj i Lyngby og 23. maj i Kolding