Fidget spinners i undervisningen
Forleden postede jeg dette om fidget spinners i undervisningen:
Fidget spinners i undervisningen
I dag fortæller jeg dig, hvorfor du IKKE skal lave en opgaveside til elevernes fidget spinner.
Du skal ikke lave en opgave til fidget spinneren, fordi du gerne vil
- sætte elevernes kompetencer og viden i spil
- have eleverne til at være aktive
- gøre eleverne til producenter og ikke bare forbrugere
- give eleverne større ejerskab
- giver eleverne styrken og selvværdet i at kunne bidrage
- have mere tid til at støtte eleverne end at forklare din opgave
- skabe et miljø hvor alle er bidragsydere
- have et elevcentreret klasserum
Læs mere om det elevledet klasserum:
Få et elevledet klasserum
Så hvad gør du?
Giv ejerskab!
Du beder selvfølgelig eleverne om at producere opgaver til fidget spinners til hinanden.
Er det ikke fantastisk hvor mange flotte plader eleverne kan komme op med?
Og de er så stolte!
Du kan ikke producere en spilleplade til eleverne, der kan give dem samme engagement, ejerskab og refleksion.
Bum.
Når de selv stiller opgaverne, sætter de gang i mange flere færdigheder og kompetencer end når de blot besvarer dine opgaver.
Fidget spinner og designproces
Vil du gerne dyrke fidget spinners endnu mere, så kan du jo arbejde med designproceseen og 3d-modellering i Tinkercad.
Kuglelejerne kan fx købes over nettet og i skatebutikker.
Leg vs. læring
Og i øvrigt er det en lang snak om vi skal lave plusstykker og 120 ord ud af alle legetrends. Det er en fin balance mellem at skabe motivation og lade elverne have deres eget univers i fred.
Selvfølgelig skal vi tage udgangspunkt i noget, der er nærværende for eleverne. Og selvfølgelig skal vi forfølge deres ideer. Men vi skal ikke tage alle deres lege og stoppe dem ind i fagene og tro, at det så stadigvæk er fri leg.