Sidste år startede jeg op med en fælles klasseblog og en individuelle skoleblogs til hver elev, der fungerer som en digital portefolie.
Tanken med klassebloggen er, at vi har et fælles “mødested”, hvor jeg kan lægge videoer, instruktioner, oplæg og ideer.
Elevernes individuelle blogs har også flere formål.
Fx at eleverne kan:
- vise tegn på læring
- vise beviser på læring
- dele logbogstanker
- skrive tekster med modtagere (andre kan læse der blog)
- reflektere over læring
- hjælpe hinanden
Jeg har indsat vores skoletubekanal på sitet, så vi nemt kan se videoerne gennem klassebloggen.
Jeg er optaget af, at vi kan bruge tags og kategorier til at lave en let version af en digital evaluering. Man kan søge på et læringsmål, hvis alle indlæg, der “arbejder med netop det læringsmål” er tagget med målet.
På vores site kan jeg lægge videoer a la flipped classroom. Her er det en video fra Anders Schunk med gennemgang af handlingsbro og spændingskurve.
Skal man i gang med Skoleblogs er LærIT en uundværlig ressource. Jeg har henvist eleverne til vejledningsvideoerne mange gange. Første gang satte jeg eleverne til at se videoer, som jeg havde udvalgt, der viste selve oprettelse og login.
Tanken er, at vi i dette skoleår skal have startet en wiki. Den er oprettet, men ikke introduceret for eleverne endnu. Jeg planlægger, at de skal skrive i den løbende -hver gang, de opdager ny læring. Det kan også være en bundet opgave, hvor de skal lave et indlæg.
Som ekstra bonus kan du/eleverne oprette en julekalender i december.
Det er sådan en hyggelig fælles ting. Kalenderen kan være til forældre, klasser på årgangen, internt i klassen eller som vi gjorde sidste år -til venskabsklassen.
Hver dag havde eleverne lavet videoer, julequiz, fællesdans, klippeinstruktioner, opgaver og lignende til deres venskabsklasse, som var en 0. klasse.
Se de to kalendermuligheder her.