Den gode lærer er også elev

Har du været på kursus?

Det der med at være elev selv, det giver SÅ meget indsigt. Hver gang jeg har været på kursus, overrasker det mig:

  1. hvor træt jeg bliver kl. 14
  2. hvor LANG tid det er, når én taler i 15 minutter
  3. hvor meget det betyder, at den der underviser har gjort sig umage
  4. hvor svært det er at acceptere fejl eller være dårlig til noget

 

Vis eleverne, du også er elev

Jeg prøver at vise eleverne, at jeg også øver mig, lærer, er usikker, fejler og prøver igen.

I dag har min 6. klasse fået et opstartsark til projektopgaven. Det har de fået hvert år i tre år. Jeg bemærkede selv processen fra det første til det sidste. Der er sket noget! Og havde jeg stoppet efter det første, fordi jeg ikke var tilfreds, så var jeg ikke nået længere. Jeg kan også synes, det første er pinligt. Der er jo mit første forsøg, og man skal fejre, at man kommer i gang og kaster sig ud i nye ting. Skal man være ekspert til alt i første forsøg, bliver man nok ikke ekspert i noget som helst.

 

Her ser du mine ark fra de to sidste år:

 

Opstartsark projektopgave Prpjektopgaveopstart

 

 

Se mere om min brug af grafisk facilitering

 

Og her er så arket fra i år:

 

office-lens-20161028-132403

 

Er det ikke sjovt at se? Jeg synes, det er motiverende, og jeg viser gerne eleverne at jeg selv er lærende og at alle må starte et sted.

 

Jeg laver gerne videovejledninger, så eleverne kan udfylde arket hjemme og få hjælp af forældre.

 

Du kan se videooptakten fra sidste år her: Grafisk facilitering i projektopgaven

Vi bruger arket til at danne grupper og til at sparre med eleverne undervejs. Bruger de deres kompetencer? Udvikler de nogle nye? Alle skal ikke være eksperter til alt, men udvikle der hvor de er.

 

Pst. Og så omfavner vi lige den fejl, at jeg glemte at tegne armene færdigt. 😉

Læs mere om at fejle som lærer