Positionssytemet er ret grundlæggende for at blive god til matematik og have nemt ved at regne.
I min undervisning arbejder jeg meget med elevorienteret undervisning. Eleverne er aktive og i gang den største del af tiden. Jeg taler og modellerer den mindste del af tiden.
Jeg forsøger at skabe så mange indgangsvinkler til læringsmålene som muligt. Jeg forsøger også at inddrage en vis form for kreativitet i aktiviteterne, lave åbne opgaver eller sætte eleverne i spil som medskabere.
Jeg er vild med det digitale, men jeg er også opmærksom på styrken i det analoge. At have følesansen i spil, at røre ved ting. Og ikke mindst: at slippe for bekymringen om overbelastede servere, netværksnedbrud, fejl ved login og devices uden strøm. Næææh, et stykke lamineret papir, det ved hvad man er!
Forleden introducerede jeg eleverne for en positionsmaskine, jeg er stødt på på Pinterest. Jeg har ændret på den, så den er på dansk.
“Maskinen” består af et stykke papir med huller i. Husk at klippe hullerne inden du laminerer. Det er nemmest. Jeg satte eleverne til at klippe alt andet end hullerne. Det gør ikke noget, hvis det ikke er snorlige.
På bagsiden klipses et stykke papir, så talstrimlerne kan køre mellem de to stykker papir.
Der er ikke grænser for, hvordan eleverne kan bruge maskinen. Du kan bede en elev om at lave et tal -og en anden elev om at læse tallet og sige hvor mange tusinder, hundreder, tier og enere, der er i tallet. De kan også slå med terninger, der så skal bestemme hvor mange, der skal være på hver position. Hav gerne 10-sidede terninger.
Ellers kan et “lykkehjul” med tallene fra 0-9 også bruges, hvor eleverne spinner en clips eller sikkerhedsnål om en blyant.
Jeg satte eleverne til at opfinde spil og opgaver med “maskinerne”. De fandt på rigtig mange spil. Alene. To-og-to. I grupper. Og bedst af alt: så talte de rigtig meget sammen og slyngede om sig med positioner og store tal. Kreativ, engagerende og med fokus på eleverne som skabere.
Hent din egen her: