Hvordan vil du lære eleverne division?

Har du valgt en didaktisk metode til division?

Skal man starte abstrakt eller konkret?

Jeg vil gerne skrive lidt om mine tanker omkring matematikindlæring. Det behøver ikke handle om division, men kan også overføres til andres temaer -ja sågar andre fag.

Matematikundervisningen har udviklet sig meget fra jeg gik i skole. Der fik vi udleveret algoritmer, som vi måtte lære uden ad, og som vi ikke nødvendigvis forstod.

Spørgsmålet er, når man fx skal lære 14:4, hvor man starter.

Her har jeg valgt at vise fire forskellige angrebsmetoder, som jeg bruger. Husk, der er ikke én metode, én bog, én undervisningform eller ét hjælpemiddel, der dur. Ofte er det kombinationen, der er mest effektiv.

Jeg oplever, at nogle elever har rigtig meget glæde af en algoritme, hvor de “bare gør sådan”. Omvendt oplever jeg mange, der selv har en struktur og en forklaring, som er så specifik, at de næsten ikke kan formidle den til andre.

Her kommer mine fire vinkler på på 14:4:

Konkret

Du har 14 centicubes, del dem i 4 bunker. To af dem kunne ikke dele ud og ligger til rest.

Division med centicubes

Abstrakt

14:4. Her er der også forskellige metoder. Se fx ovenstående billeder.

Et eksempel kunne også være at bruge tabellen: tæl 4-tabellen til du rammer “omkring” 14. Vi ender på 12, altså 3 gange og to til rest.

Virkelighedsnært

Fortæl historien om 14 soldater, der skal fordeles i 4 telte. Der skal være lige mange i hver. Det giver en god snak om det med rest. Kan der være situationer, hvor man deler resten? Situationer fx her, hvor resten ikke kan deles (uden nogen dør). Eller måske hvor det at dele betyder at nogle får mere end andre. Der kunne jo sove fire i to af teltene.

Model

Midt mellem det virkelighedsnære, konkrete og abstrakte. Vi kunne tegne en model for det. Fx tegne 14 firkanter, der symboliserer 14 soldater, markere hver gang vi delte en firkant ud.

 

division metode

Singapore math er et ret godt eksempel på modellering, hvor der arbejdes mellem det konkrete.

 

Hvordan vil du præsentere dine elever for opgaver, for en bred vifte af løsningsmetoder?

Hent inspiration hos James Nottingham i forhold til matematiske problemstillinger. Han benytter sig af den filosoferende samtale på en fed måde:

The Learning Challenge with James Nottingham from Challenging Learning on Vimeo.