Der bliver talt meget om data, om synlig læring, beviser for læring, tegn på læring, selvevaluering, opgørelser for mål, feedforward.
Jeg er vild med det og synes, det er omfattende, spændende, nyt, svært, lige til, meget bøvlet, tidskrævende enkelt og meget, meget mere.
Når jeg tænker på synlig læring, så tænker jeg også meget på synlig evaluering. For mig er det nemmere at arbejde med synlige læringsmål end synlig evaluering, for evalueringen er mere tidskrævende og individuel.
I 2011 kørte jeg for fuld knald med skriveprocessen og børnestavning i min 1. klasse. De skulle give slip på at tænke over “hvordan staves det?” og i gang med at skrive. Det krævede mest en oplæring af forældre, som ikke forstod hvorfor de nu “skulle lære at stave forkert”.
I starten skrev eleverne naturligt meget lidt, men ved jul kunne de alle sendes på juleferie med et diplom i hånden for at have udviklet sig ekstremt.
Jeg brugte det nedenstående som synlig læring -synlig evaluering. Med stor succes.
På diplomet var et billede af en af de første sider i skrivehæftet -og en af de sidste.
En fantastisk udvikling og sammenligning. Især, når jeg kiggede nærmere på valg af ord, lydrette ord, hyppige ord, formulering, skriveretning og lignende.
Det var fantastisk at kunne synliggøre elevernes læring så konkret: “Se lige, hvor god du er blevet til at skrive!”
Man kan jo vælge at lægge et arbejde i den individuelle samtale med eleverne: “Hvordan kan du selv se forskel? Er der noget, der er anderledes? Hvordan har du det med at skrive? Hvad tænker du om de to sider, når du ser dem ved siden af hinanden?”
Der var meget at være stolt over den juleferie i 2011!
Hvordan skaber du synlighed omkring dine elevers udvikling? Holder du styr på data i mapper?
Jeg bruger Pinterest meget til inspiration og har oprettet et board om mål og evaluering.
Jeg er ret vild med dette indlæg om at “tracke” elevernes udvikling: