Lektier? Ikke lektier? Lektier i lektiecafe? Lektier i faglig fordybelse?
Hvad skal vi gøre med lektier? Må de få lektier? Må de ikke?
Inden du får de fem spørgsmål, giver jeg dig lige bonusspørgsmålet:
But why?
Husk lige at spørg dig selv: “but why”, inden du bare “gør som vi plejer”.
(Se forresten mit post her om en inspirationskilde til at spørg “but why?”)
Her er fem spørgsmål du MÅ stille inden du giver en lektie for:
1) UDEN LÆRERHJÆLP
Det vigtigste først! Kan lektien laves uden lærerhjælp? Du er den kompetente hjælper. Eleven skal lave opgaver, der kræver din hjælp sammen med dig i skolen. Giv ikke forældrene dit arbejde. Lektier skal kunne laves uden lærerhjælp.
2) TID
Hvor lang tid skal eleverne bruge på det? Er det rimeligt? Kan de overkomme det? Ville du overkomme det?
3) DIFFERENTIERING
Har du tænkt på alle eleverne? Er det en opgave, der kun passer mellemgruppen? Bliver de svageste og dygtigste tabt? Får de forskellige lektier? Tænk ikke kun på gennemsnittet. Tænk på en åben opgave, som de kan løse på forskelligt niveau eller lad dem vælge mellem forskellige mulige.
4) INSPIRERENDE Inspirerer opgaven til at få succes som elev? Er der en motiverende gevinst i lektien? Føles det godt at lave den. Har du solgt ideen så godt, at eleverne faktisk ikke kan lade være med at lave lektien?
5) RELEVANT OG PRAKSIS
Er opgaven relevant for elevernes hverdag? Kan det passes ind i hvad de ellers foretager sig? Kunne det fx handle om at overføre noget teoretisk til praksis. A la: “Mål jeres køleskab! Find jeres elforbrug! Noter sproglige karakteristika i Paradise Hotel! Undersøg hvordan vandet løber ud af badekaret! Se denne video! Spørg din mor om det sjoveste hun har lært!”
“Lav side 65 færdig, hvis du ikke nåede det i skolen!” er for mig en ret nederen lektie. De svageste bliver taberne -og det gør de hurtige også.
Det skal dog ikke forveksles med elever, der ELSKER at lave spaltestykker eller matematikbogen hjemme. Og selvfølgelig skal de “have lov til det”. Jeg kunne ikke drømme om at bremse en elevs engagement og lærelyst -i hvert tilfælde ikke med vilje.