Jeg har en del håndtegn, vi bruger i klasserummet. Her får du min lille håndtegnsordbog. Måske kan du genkende nogle, og måske er der ideer til nye.
1-5 fingre – Jeg vurderer min læring

Dette er nok de håndtegn, jeg bruger mest. Jeg beder eleverne om at vurdere alverdens ting, for at få dem til at reflektere, være nærværende, tage ansvar og lignende. Det kan fx være:
- deres indsats
- deres udbytte
- deres forståelse
- deres humør
Vi vurderer altid på 1 til 5, hvor 5 er bedst, højest.
Brug det også til elevernes vurdering af dig:
Var min besked forståelig? Var det inspirerende?
Tommel op/nej – Jeg er med/ikke med
Dette håndtegn giver næsten sig selv. Vi bruger det til vurderinger a la ovenstående med fem fingre. Det er blot en mere simpel udgave, hvor de bare viser tommel på eller ned. Ofte har vi også en mellem, vandret tommelfinger, for “på vej” eller “delvis”
Klap på skulderen – Jeg kendte svaret
Klap dig selv på skulderen! Når der er noget, du er stolt af, noget du godt vidste, eller gerne ville sige, som andre sagde. Selvom jeg forsøger at minimere “lærer-spørger-elev-svarer”, så indgår det stadigvæk i vores dagligdag. For at det ikke er så hårdt for dem, der ikke kommer til orde har vi indført klap på skulderen. Det giver en fin tilfredshedsfølelse og samtidigt kan man som lærer få en fornemmelse for de elever, der også ville have svaret. Så hvis du kender du elever, der sidder og hopper på stolen for at sige, at de altså ville sige det sammen som en anden elev. Eller elever som så gerne vil svare på det samme spørgsmål. Eller elever, der bliver rigtig kede af det, når de ikke får anerkendelse for, at de “altså også vidste det”, så kan klap på skulderen lige været noget for jer. Min 2-årige viser lige hvordan:
Posted by Edu21
Tre fingre – Jeg skal på toilettet
Det er meget forskelligt, hvordan klasser gør, når man skal på toilettet. Jeg vil gerne træne min 5. klasse til ikke at bede om lov eller sige til, Det kræver, at de bliver støttet og øvet i at mærke om, det er passende, og at de samtidigt tager ansvar for at henvende sig til kammerater efterfølgende, hvis de gik glip af noget.
En finger for munden, to i vejret – Jeg er stille og lytter
Dette tegn laver eleverne, når de hører stilletegnet. Stilletegnet er lige nu et ding med et par tibetanske bedeklokker.
+

Eleverne laver tegnet for at have noget synligt for alle. Har man ikke hørt lyden, kan man se på de øvrige, at nu gives der en fælles besked. Tegnet er også smart, da eleverne skal bruge begge hænder, og derfor er nødt til at stoppe det, de er i gang med.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0