Min 4. klasse har fået en grundbog
Og det er dælme svært at bruge sådan en. Spørgsmålet over dem alle i første modul var: “Hvad skal man? Jeg forstår ikke hvad man skal?”
Så vi måtte starte projekt lær-at-læse-en-grundbog.
Hvordan er den bygget op? Hvor finder man de forskellige emner? Hvad er en læseside? Hvad er en opgaveside?
Mål_læse_grundbog
De fik alle en kopi af et opslag og til opgave at være detektiver på siden, hvor vi tegnede, satte streger og gennemgik siden med blandt andet følgende spørgsmål:
- Hvordan kan man nemt se, der er en opgave?
- Hvordan bruger man billederne?
- Hvordan ved jeg, hvad siden handler om?
- Hvad retning skal jeg læse? Fra den ene ende til den anden? Eller på kryds og tværs? Skal jeg måske bruge billederne flere gange?
- Hvordan skriver jeg i hæftet?
Og ja, jeg kan altså godt blive lidt i tvivl om anvendeligheden i at bruge en grundbog. Kommer de nogensinde til at skulle bruge det uden for skolen? Slår jeg selv nogensinde op i en grundbog?
Næste del af målene må handle om at kunne finde instruktionsvideoer på Youtube eller slå op på wiki.
Se mere om læseformål