Jeg har længe været optaget af fysisk at synliggøre, hvad vi arbejder med i klassen.
Jeg har tænkt, at æstetikken og symbolikken i grafiske oversigter har været afgørende for elevernes indsigt i vores arbejde i klassen.
Jeg har været meget inspireret af amerikanske anchor charts, hvor de løbende tydliggører, hvad de vil have eleverne til, hvad der er deres opgaver, og hvad der er lærernes opgave.
Mange lærere kender det, at sende eleverne ud at arbejde med begrænset succes. Nogle går rundt, nogle taler for meget, nogle forstyrrer hinanden.
Når jeg sender min klasse ud at arbejde modellerer jeg den handling, jeg gerne vil have dem til at udføre. Vi skriver en oversigt sammen, og vi taler om hvorfor, det er vigtigt.
En grafisk facilitering for deres arbejde er en stor hjælp for eleverne til at holde fokus samt engagere sig aktivt.
Her er en “grafisk facilitering” af hvordan, jeg forventer, at eleverne læser i klassen. Der er meget tekst på -men man skal jo starte et sted.
JA!
Helt klart. Hvis en elev udviser adfærd, som ikke er i overensstemmelse med vores retningslinjer, kan jeg de øvrige elever henvise til planchen og fortælle, at vi skal sidde ét sted, når vi læser. Det er meget effektivt, og jeg oplever stor sikkerhed og tryghed ved at sende eleverne ud at arbejde.
På Danmarks Læringsfestival har jeg i dag været på minikursus i grafisk facilitering. Jeg fik nogle meget konkrete værktøjer til at fremstille tydelige charts.
Toolsforshools.dk er netop kommet med en ny bog med skabeloner, ikoner og vejledninger til at inddrage grafisk facilitering i sin undervisning.
Vil du også lære at tegne?:
Og her fra Anne Madsen på Flickr
Og få et gratis 40 dages kursus her hos IQ Doodle.
Se et stort videokatalog med simple ikoner hos chartflipper
Biggerpicture.dk har også en fin videokanal med inspiration.
Og skal du have materialer? Så er der et startsæt her hos Futurefactor.dk