I går var jeg til et fantastisk og inspirerende foredrag med appudvikler Mike Lee.
Det var arrangeret af educonfdk, som du helt sikkert skal holde øje med, hvis du vil være med helt fremme, hvad angår edtech.
Det var et oplæg med så meget inspiration, glæde og glimt i øjet. Meget mere hjerte og meta og meget mindre teknik og lir. Det er ikke lige, der man forventer, når den største udvikler taler om tablets i undervisningen.
Og hvad talte han så om?
Han talte aller mest om underholdning og inspiration. At i en verden, hvor viden er tilgængelig 24/7 via nettet, og instruktionsvideoer findes i hobetal gennem Youtube, Khan og lignende er vi nødt til at tilbyde noget andet som lærere. Vi er ikke længere den ene guru i landsbyen, som ved en masse de små elever skal høre.
Eleverne kan ofte finde mere præcise, enkle og sjove videoer om emnerne online. Derfor må vore fornemmeste opgave være at inspirere dem til at søge efter videoerne. Søge efter mere viden. Vise dem vores passion for et emne, der gør at de ikke kan lade være med at gå hjem og google.
Og er det ikke lige præcis det, vi selv gør?
Vi hører et inspirerende foredrag. Måske giver det os ikke alt viden, men det giver os lyst til at gå hjem og finde ud af mere. Det er ofte langt mere effektivt end 45 minutters fagligt oplæg.
Han mindede os også om at “læring er sjovt!” Det ved vi alle. Det er virkelig sjovt at lære noget nyt. Og det synes børnene også. Det er bare ikke lige så sjovt at være i processen: jeg lærer ikke/jeg kan ikke.
Kan vi sætte mere sjov, humor, underholdning, inspiration og passion ind i tiden i skolen? Så vejen frem til jeg-har-lært-noget-nyt er et sted børnene har lyst til at være?
Kan vi lande midt spændingsfeltet mellem underholdning, teknologi og undervisning?
Det er ikke en nem opgave. Enten er folk gode til underholdning og humor, ellers kan de noget med undervisning og læringsrum og ellers er de skarpe på de nyste teknologiske muligheder.
Fremtidens lærer skal være en, der har kompetencer inden for alle tre felter og lander midt i “UTU”
Kunne et eksempel på en lærer, der kombinerer alle tre elementer være John Green med hans crash course?
Og sådan så mine noter ud:
(en lille øvelse i grafisk facilitering.)