Her får du en guide med 10 tricks til at komme i gang med Instagram i undervisningen
1) Opret en privat konto til din lærerprofil
For at kunne poste billeder frit fra undervisningen uden at tænke på at billeder kommer ud i hele verden, har jeg oprettet en privat profil. Jeg har valgt et passende navn, som jeg poster under.
Jeg har min egen private og personlige konto særskilt.
Gå ind under indstillinger og tryk “Tilføj konto”, så kan du let skifte mellem dine forskellige konti med et klik -uden at logge ind og ud.
2) Lad eleverne og forældre følge dig
Jeg har opfordret mine elever til at følge mig. Det vil de gerne alle sammen. Man skulle jo nødigt gå glip af noget!
Det samme gælder forældrene, når de også følger dig. De får et sjældent indblik i dagligdagen, som ellers kan være svært.
3) Følg elever og forældre tilbage?
Skal du så følge elever og forældre tilbage?
Jeg har valgt at gøre det, da jeg ser en KÆMPE ressource i at følge eleverne. Jeg får et indblik i deres hverdag, deres læringsproces, deres interesser og deres relationer.
Jeg gør meget ud af ikke “at snage”, virke vurderende eller blande mig.
De færreste har private profiler, men har de, kan de jo heldigvis selv vælge, om jeg skal følge dem.
4) Indfør et klassehashtag
Lav et klassehashtag, så man altid kan søge på billeder fra undervisningen.
Husk det skal være et hashtag, som holder mere end ét år. Altså er 3.b lidt ærgerligt, når de året efter går i 4.b.
På skolen bruger vi årstallet de startede i 0. klasse. Tilføj evt. skolens forkortelse.
Det kan også være, I skal hede noget helt andet. Et sjovt hjemmelavet ord, som er klassens.
Et godt hashtag er:
- holdbart og bliver ikke outdatet
- unikt og ikke brugt før (søg på det inden!)
- nemt at huske
- nemt at stave
- forholdsvist kort og enkelt -man gider ikke skrive #superduperverdensbedsteklasseårgang2012FKK hver gang 😉
5) Vær en rollemodel
Jeg er en rollemodel, når jeg er på Instagram. Jeg viser, hvordan man kommenterer positivt. Jeg liker, og jeg sørger for at fordele sol og vind lige.
Jeg poster ting, som ikke nødvendigvis har med undervisningen at gøre. Det kan være motiverende sætninger, billeder fra mit liv og holdninger til verden. Ovenstående er et godt ekempel på noget, jeg har postet.
Ting, der kan motivere, inspirere og give input til elevernes Instagramfeed , som helt sikkert er fyldt med posts af svingende kvalitet.
6) Post billeder fra undervisning
Har du lige en vigtig pointe eleverne, skal huske. Tag et billede af det og læg det på Instagram!
Fx postede jeg en dag dette, da vi havde om nutids-r. Det satte eleverne til at tænke og undre sig.
7) Elevprodukter
Bed eleverne om at lægge et billede af deres produkt fra et forløb på Instagram. Klassen skal være et generøst læringsfællesskab, hvor vi inspirer og lærer med hinanden. Der må stjæles med arme og ben, når det kommer til gode ideer!
Dette billede er postet af en elev og er et rigtig godt eksempel på at de poste ting de laver og synliggører deres læring.
8) Post planer, informationer og huskelister
Hvor skriver man lige “Husk ditten og datten til i morgen”?
Svaret er: På instagram!
Nøj, hvor bliver mange ting meget nemmere, når jeg lige kan sende en reminder ud på Instagram.
Her et post fra mig om en tur:
Jeg sørger for at eleverne er så meget med i processerne som muligt, så de også har grundlaget for at være ansvarsfulde. Når de ved, hvor vi skal hen, og hvornår bussen kører, så kan de også hjælpe med at være klar.
9) Check ud eller dagens pointe
Bed eleverne poste et billede, der siger noget om dagen eller timen. En slags “check ud” inden de går. Det kan være den vigtigste pointe, noget de har lært.
10) Undervis i sociale, digitale kompetencer!
Se her ligger virkelig meget guld begravet, og det bliver en hel fuld post en anden dag.
Men Instagram er jo, som mange andre sociale medier, et mekka for filtre, opstillinger, facader, dårlig kommunikation, selvværdsproblemer, mobning og meget andet.
Grib chancen!
Disse to sager er fx oplagt at tage fat i:
Essena O’Neill: Jeg ville ønske at nogen havde rystet mig
12-årige Rikke mobbet på Instagram
Skal alle være med?
Nej, det skal man ikke. Lad være med at poste noget meget nødvendigt eller vigtig info. Instagram er ikke krav til folkeskolens elever.
Du kan evt. vise billeder hver fredag fra klassens hashtag, så alle i klassen får set dem.
Følg mig på Instagram og få glimt af min undervisning og gode reposts.
Følg min skole på Instagram og se hvordan vi bruger det.