Hvordan forbedrer man elevernes læring?
Hvor skal man starte, hvis man som lærer gerne vil skabe et bedre grundlag for læring i sin klasse?
Det er der mange bud på, og I min mening er der mange steder at starte.
Her får du seks parametre, du kan måle din undervisning på. Seks centrale felter, du kan kigge nærmere på og se hvordan, du håndterer.
- Målstyret læring
- Differentiering
- Progressionsvurdering
- Feedback
- Evaluering
- Inkluderende læringsmiljø
De seks parametre kommer fra projektet “Læring der ses“, som er det projekt A.P. Møller fondens penge gik til.
Brug de seks parametre i dit team, i din forberedelse og din evaluering.
Du kan fx læse punkterne igennem og vurdere fra 1-5, hvor langt du er med de enkelte bullits.
Den øvelse har vi lavet på min skole, hvor vi har vurderet de enkelte parametre i teams. Vi brugte centicubes til at vurdere de enkelte punkter.
Centicubes er super til at vurdere læring, proces eller målopfyldelse. Meget visuel og enkel.
Jeg har også brugt det med elever ift. at at de har vurderet, hvor gode de er til kollaboration, ansvar, reflektion, mål og aktivitet:
Hvor vil du starte med at sætte ind?
Kunne det fx være parametret målstyret læring?
Her er et af punkterne:
- Målene er synlige for og kendte af eleven
Det arbejder jeg selv med ved at have målskemaer til eleverne.
Se dem her: